Drengene fra Angora, anden sæson (DVD)

23. marts 2005 af Claus Larsen

6 stjerner Skriv en kommentar

Drengene fra Angora, anden sæson (DVD) billede

Efter et år med Angora kan man kun alt for godt overveje at skifte statsborgerskab fra dansk til angoransk. Mesterværk, nemlig ja

DR2’s største seersucces nogensinde – og tilmed noget af det mest originale danske underholdning er nu på gaden for anden gang. Året 2004 huskes måske for nogen mest for OL og royale brylupper, men for de tre drenge fra Angora må året huskes for en regulær landeplage. DR2 har ellers ikke haft problemer med at lave underholdning. Casper og Mandrilaftalen, Banjos Likørstue og Rockerne har alle fået kramperne til at vandre rundt i seerens kroppe, men Drengene fra Angora har været et nyt, originalt skud på stammen, hvor selve TV-formatet er blevet vendt og drejet. Der er næsten tale om en slags meta-komik, hvor TV gør grin med TV, efter at dansk satire i mange år har været funderet på aktualitet og samfundsproblematikker.

Nu er anden sæson på gaden, og det lægger sig tæt op ad første sæson med en række små ændringer. Basen er den samme. Simon Kvamm er værten på hotelværelset med den uudholdelige og selvfede nordjyske klaverbokser Henrik Solgård og den fåmælte spradebasse Kåre. De svarer på musikalske spørgsmål og sørger for en masse tant og fjas mellem de faste programpunkter.

Fra Paris til Randers
Blandt dem er fortsættelsen af Cykelholdet Team Easy Ons kamp mod tinderne i det franske sommerland. Det kan vel ikke overraske nogen at det danske hold jo kom først på ”Champse Louis” efter Henning Primdahls geniale taktik – at køre inden Lance fik sko på. Dokusoup kunne da også på bedste ”Lige på og sport-maner” afsløre at Le Blanc modtog en tudse fra US Postal, så Lance alligevel fik tilkendt sejren. Efter den skuffelse kunne vi følge holdet omsadling fra Cykelhold til busselskab i den mockumentary-stil, der er blevet så populær efter Rockerne. Det bedste ved stilen er at den uden at blinke med øjnene blander fiktion og fakta, således at koryfæer som ”Claus Peter Møller” straks er klar til at skifte og Bjarne Riis i medierne talte med store ord om den randrusianske kollega, Henning Primdahl, der afslutningvis vender tilbage med troen på at Touren 2005 alligevel kan blive en realitet med både CSC og Team Easy On. For at sætte tal på hvor populær holdet har været, kan man se på salgstallene for trøjer. Her fører Team Easy On stort. Konceptet har været genialt og udnyttet fuldt ud. Ret beset kunne man heller ikke drive mere gæk på Henning, Pim og Bobby, og selvom slutningen mere ligner soap end docu, skal der ikke herske tvivl om at konceptet ville stå som et højdepunkt i dansk underholdningshistorie i mange år frem.

Aarrghh – pretty face
Man har heller ikke kunnet undgå at høre om Simon Kvamms anden side, bandet Nephew, der har lagt gaderne tynde og solgt et stort antal plader i 2004. Mange jantedanskere har haft svært ved at kapere, at Simon Kvamm har kunnet spille på to heste. Det kunne Ronalt og Bugge heller ikke. De to livstilseksperter, der stort set ikke har informeret om noget, men blot svinet Simons prettyface til, er et af de nye indslag, der har fungeret optimalt, fordi de havde den særlige funktion at ironisere over Simon Kvamm som kändis. Det er ikke unormalt at en vært spiller ”sig selv”. Det har man set i Seinfeld, Mandrilaftalen og nu også i Angora, men at man i den grad alligevel blander virkeligheden ind i fiktionen er noget nyt – og det holder også 100 %.

FC Midtjylland -lolololo
Baune, den folkekære Black Wolf, er blevet fyret, men heldigvis har man kunnet se ham i et par come-back sekvenser, hvor han med sin ulidelige og racistiske humor har svinet alt og alle til. Københavnere tror måske at Baune er en karikatur, men for os der kommer fra enten Vejle, Horsens, Herning eller Kibæk, er Baune helt reel. Han findes faktisk i mange afskygninger i det jyske. Yee Ha – Det er fed, det her.

Ironi over tidens toner
Intet TV uden MTV. Drengene fra Angora kan også spille musik og forstår at ironisere over genrer, som man dagligt møder i radioen og på TV. ”Har jeg bildæk” er en ballade-ironi over neo-heavy-bølgen i stil med ”pesar-schlageren” fra foråret. Folksangen om de tre skandinaviske bøssers eskapader på Øresund er også ret sjov. Musikafdelingen rundes af med den store juleklassisker ”Jul i Angora”, der forhåbentligt kan vælte ”Last Christmas” af pinden som alle tiders opvarmer til den kvalmende højtid. Teknisk set er video meget flot og ganske morsom, og det Status Quo-agtige tempo i den fængende melodi ligner en klassiker, der ikke er til at tage fejl af.

Sovjet TV
Den svageste nyhed er den russiske humørbombetogt, der minder for meget om Mandrillernes humor. Ret beset er det statslige sovjetiske TV-format og de grumsede billeder ret godt tænkt, ligesom drengenes russiske volapyk for det utrænede øre, gud hjælpe mig lyder som russisk. Men vitser om pik og patter på russisk er for Zulu-agtigt og rammer ikke segmentet i DR helt.
DVD har samtlige af efterårets tolv afsnit med og det er fint, men desværre er der den hage ved TV-formatet, at den desværre ikke uden problemer kan overføres til DVD, fordi TV-programmet har lavet to genudsendelses afsnit, som fungere på TV, men ikke på DVD. Et af de sidste afsnit i TV var et cykelholdsspecial, der har footage, der enten er set i tidligere afsnit eller som optræder på ekstra-materialet. Sidste afsnit var en opfølgning på de bedste indslag i løbet af efteråret. Med andre ord er der en del gentagelser på DVD’en, så den reelt kun har 10 afsnit med nyt materiale. Til gengæld er alt fra musikvideoer til Cykelhold gennemprofessionelt og originalt.

Ekstra-materialet
Der er hele fire timers ekstra-materiale på den tredje og sidste DVD.

Bag om Angora
Man kommer grundigt ind i Esben, Rune og Simons tanker i et interview afsnit, hvor de ærligt og indgående præsenterer de fantastiske ideer, der har leget med i et sommerhus i vinteren 2003. Dokumentaren viser, hvordan de første skitser og persongalleriet har udviklet sig til et færdigt program, og man får kendskab til ideerne bag de forskellige musikvideoer. Det hele sluttes af med en dokumentar fra Drengenes optræden på Skanderborg Festivalen.

Fraklip
Hylende morsomt at følge diverse fraklip fra bl.a Bobbys tudeture, der ikke helt går efter bogen. Fra studiet ser man Kåre og Simon på slap line i en gang intimsex. Ronald og Bugge optagelserne har også været genstand til et par fejltakes, som er vist på DVD’en

Ekstra-snaser
Cykelholdet ekstra med introduktion af Pims hollandske ven Boudewijn, der er helt tosset med Dirch von de Passejs (D. Passer). Ronald og Bugge har også en del klip, der ikke er blevet vist i TV, ligesom Henrik og Kåre har været en tur i skoven, hvor Kåre leger med et gammelt kondom. Desværre har man klippet Kåres indtagelse af en giftig svamp væk, så den må man finde på nettet. Desuden er der en halv snes crazy snakboxe og en del bonusafsnit, som heller ikke har fundet deres vej til TV-skærmen.

DR-indslag
Boogie er gået bag om optagelserne til ”Har jeg bildæk?” videoen, mens den mere seriøse baggrundsjournalistik varetages af TV-Avisen og Nyhedsmagasinets interview med anmelder og filmakademiker Bo Tao Michaelis. DR-sportens indslag om Cykelholdets Tour de France findes i 4 afsnit og til sidst finder man et klip fra årets P3-Guld, hvor Drengene lavede en fantastisk parodi på Nik & Jay, hvorefter Nik & Jay leger med på legen. Det er et af årets TV-højdepunkter, og herfra skal der lyde en stor tak til Nik & Jay for indslaget, der svarer til at Dronningen går på scenen med Preben Kristensen under et af de utallige og ulidelige jubilæumsshows.

Nu står vi tilbage efter et år med Angora og tænker ”hvad så?”. For det første er det den helt rigtige beslutning at stoppe mens legen er god. De kunne Casper og Mandrilaftalen ikke klare. Dernæst har konceptet med at vise TV på TV i TV vist sig meget besnærende og interessant. Men først og fremmest har Simon Kvamm, Rune Tolsgaard og Esben Pretzmann vist at være helt genuine og originale komiktalenter, der ikke har nogen erfaring fra Stand-Up scenen eller andre steder, som man ellers ser. Godt nok har de alle været med på scenen før, men Drengene fra Angora ligner ikke noget andet (måske bortset fra Monty Python, der også legede TV ind i mellem). Der hvor Mandrilaftalen kunne legede med talk-show og nogle få andre elementer fra TV – og gjorde det godt, da har Angora holdt sig til den store blender, der tager pusten fra selv øvede humorister. Mockumentaryen om Cykelholdet er måske inspireret fra BBC-produktionen The Office. Men at blande de forskellige TV-formater i den grad, som det er lykkedes for Angora, er en once in a lifetime-oplevelse, som vil blive husket i mange år frem. Angora-serien er et overflødighedshorn er genialiteter, fordi den mimesen, det virkelighedslignende, holder helt igennem. Nemlig ja, fristes man til at sige. Det er ingen problem – og det er et mesterværk. Længe leve Angora til seks stjerner.

DVDen er venligst stillet til rådighed af
Sony Music Denmark.

Titel: Drengene fra Angora, anden sæson