Duften af roser

1. juli 2021 af Sofie Svane

Duften af roser billede

Hjertervarm kærlighedserklæring til rosen

Eve og hendes rose-farm var tidligere en af verdens mest hyldede skabere af nye roser. Nu ligger gården stille hen til langsomt forfald, og Eves livsværk står på grænsen af konkurs, hvis ikke hun lader sig opkøbe af områdets største gård. Men Eve er en stolt kvinde, der nægter at give op. Hendes sekretær skaffer derfor tre medarbejdere fra den lokale arbejdsformidling, som skal i jobtræning og er billig arbejdskraft. Til gengæld har de absolut ingen forstand på roser, og håbet synes langt væk.

Men svaret på bønner og drømme er sjældent som vi forventer, og i fællesskab kan selv de sværeste udfordringer overkommes. Lige så stille opstår der en gensidig forståelse de fire imellem, af at de har brug for hinanden for at lykkedes. Sammen lægger de en umulig plan, som skal redde gården fra konkurs, hvor modsætninger mødes og smuk musik opstår i en verden af smukke roser og guddommelige dufte.

Duften af roser er en stille og sød, lille fransk film med et varmt budskab om ikke at opgive sine drømme, selvom modvinden kan være skarp og håbet synes langt væk. Den er forudsigelig i sin handling, men forudsigeligheden bliver opvejet af gode karakterer med kant, der overbeviser om at vi her har med hele mennesker at gøre, der er fyldt af modsætninger og hjertevarmt håb, når skønhed og umage venskaber gror frem de mest uventede steder.

Det er en pudsig og lidt spøjs detalje, at lydsporet er spækket med engelske sange om roser i en så fransk film, men det fungerer godt, og som det ene close-up efter det andet af farvestrålende og fotogene roser toner frem på lærredet, overgiver man sig nemt til den simple fortælling om de romantiske blomster og en stædig kvinde, der kæmper for sit livs drøm.

Selvom der ikke er mange overraskelser, er manuskriptet velkonstrueret og harmonisk i sin skildring af vanskelighederne af den lille familievirksomhed, der står alene overfor store virksomheder, midt i en udvikling der er løbet fra et erhverv i krise. Det er en målrettet kvinde, der nægter at give op, og samtidigt må indse at der skal opfindsomhed og fornyelse til, hvis hun ikke skal dreje nøglen om og se sin families livsværk gå til grunde.

Filmen er spækket med detaljer om rose-dyrkning og facetter af lidenskaben for en blomst, der er indbegrebet af skønhed. Duften af roser er en rigtig feel-good film, der vægter relationer mellem karaktererne, og som man bliver lidt glad af at se. For som hovedkarakteren spørger: ”Hvad er et liv uden skønhed?”

Trailer:

Titel: Duften af roser
Original Titel: La Fine Fleur