El Camino: A Breaking Bad Movie

5. november 2019 af Peter Kruse Dam Jensen

El Camino: A Breaking Bad Movie billede

Delvist forlænget "Breaking Bad"-afsnit - delvist intens og visuelt imponerende krimidrama, ala Winding Refns "Drive" (2011). Vince Gilligans konkluderende efterfølger til sin egen mesterlige tv-serie er et mesterstykke - ikke mindst pga. en forrygende skuespilspræstation af Aaron Paul.

Jeg vil vove skindet og postulere, at ”Breaking Bad” (2008-13) stadig må anses som værende en af de absolut bedste tv-serier nogensinde, selv i denne guldalder af velproduceret tv-content. Trioen Gilligan, Cranston og Paul er et perfekt eksempel på hvor god en tv-serie kan blive, hvis den har en dedikeret showrunner og to skuespillere med en uforlignelig kemi. Derudover er forfatterne bag ”Breaking Bad”, herunder Gilligan selv, måske de kontinuerligt bedste inden for deres felt, hvis man også tager det geniale spin-off med i betragtning, ”Better Call Saul” (2015-nu). Med en serieafslutning, der tilfredsstillede de fleste fans af serien såvel som kritikkere, kunne man, da denne film blev offentliggjort, med god begrundelse, godt stille et stort, fedt spørgsmålstegn til om en tv-film med Jesse Pinkman som hovedperson var nødvendig. Men gudskelov har filmen nok at sige for sig selv, til at den både kan retfærdiggøre sin egen eksistens, samt underbygge flere af seriens stærke karakterrelationer.

”El Camino” forsætter hvor seriens sidste episode ”Felina” sluttede. Jesse Pinkman har netop genvundet sin frihed efter at have været i fangeskab hos Uncle Jacks bande, og må nu kæmpe med næb og klør for at beholde denne frihed. Med en stor dusør hængende om halsen, forsøger Jesse at få fat i Todd’s, et afdødt medlem fra Jacks bande, efterladte formue så han kan købe en ny identitet på samme måde som Walter White og Saul Goodman gjorde det.
Der var på forhånd relativt gode odds for at filmen ville blive en succes, idet at Vince Gilligan dels har fået ”creative control”, hvilket har sikret en klar og kontinuerlig tone igennem filmen, og dels også producerer sammen med Aaron Paul, således at filmen bliver lavet af et makkerpar, der om nogen forstår seriens kerneværdier. Fra start til slut er ”El Camino” en voldsomt spændende og enormt velspillet thriller, som tilmed formentlig også vil frembringe tårer hos de mange inkarnerende ”Breaking Bad”-fans.

Aaron Paul giver sin hidtil bedste præstation i sin skuespillerkarriere, som den forpinte og paranoide Jesse, mens Jesse Plemons ligeledes brillerer med en formidabel blanding af skingrende psykopati og underfundig humor i rollen som Todd, Jesses tidligere tilfangetager. Charles Baker og Matt Jones som hhv. spiller Jesses trofaste venner, Skinny Pete og Badger, fungerer både som vanlige ”comic-releafs”, men deres loyalitet overfor Jesse er oprigtigt rørende og specielt en scene imellem Pete og Jesse går lige i hjertet. Derudover hænger plottet i ”El Camino” så godt sammen med seriens storyline, at man bare må lette på hatten for producenterne, der har sørget for kontinuiteten hele vejen igennem.

Kunne man lide den prisbelønnede serie, er der derfor stor sandsynlighed for at man vil elske denne kærlighedserklæring til fansenes loyalitet.

Filmen kan streames på Netflix.

Titel: El Camino: A Breaking Bad Movie