Elvis Lever - eller gør han !

25. november 2005 af Per C. Halling

6 stjerner Skriv en kommentar

Elvis Lever - eller gør han ! billede

Elvis Presley har altid været en kunstner, som der har været masser af materiale og plader at købe med. 3 flotte udgivelser, får man næsten følelsen af han stadig lever, men også gode som julegaver.

Hvis man kigge på antallet af udgivelser, så må man nok erkende, at Elvis Presley er en af de kunstnere, som der er udsendt flest plader, bånd osv. med. Det er imponerende at se, hvordan der konstant bliver fundet og udsendt materiale med ham, så man skulle næsten tror at han stadig var i live og ligeså stort et navn som fx Justin Timberlake eller hvad de ellers hedder i dag.

Gammel vin på Nye flasker

Det interessante er nu også og kigge på det materiale som bliver udsendt. I starten var det det jo mest genudsendelser af det gamle plader på et nyt medie og talrige af opsamlingsplader eller temaplader, som hvis man kigger på dem isoleret var det jo ikke andet end det ene Greatest Hits album efter det andet.

I slutningen af 80'erne begyndte man så at genudsende de gamle album igen, dog med ekstra numre, men dog primært i form a ekstra takes af de forskellige numre. Man begyndt også i takt med at flere og flere fik videobåndoptager, at udsende tv-optagelser og andre optagelser med ham, så man kunne opleve ham hjemme i stuerne, næsten som han stadig var i live. Disse var i meget svingende kvalitet, for der var mange, der lå inde med materiale og der var ikke rigtig kontrol med hvad der blev udsendt. Jeg husker tydeligt hvor dan en kammerat kom hjem med 15 forskellige VHS bånd fra Amerika og hvor de typisk kun varede en time og virkelig svingede i kvalitet. Mange af dem var indeholdt meget af det samme materiale kombineret med talrige af klip fra hans forskellige film og ofte med en elendig speaker, der nærmest læste op fra en bog, som der også var hugget billeder fra.

Heldigvis fandt ud de store selskaber også ud af, at der var penge i ham, så man besluttede at gå i gang med at støve de rigtige arkiver med både billeder og lyd af, men også at inkøbe og/eller låne private samlinger og ikke mindst få rigtig gode og kompetente folk fra hele verden, også fra Danmark, til at foretage restaureringen. Det blev i første omgang til nogle flotte CD-bokse med tilhørende booklets/mini-bøger og en serie videobånd, som både kunne tilfredsstille både nye og gamle fans.

I takt med den digitale udvikling har givet flere og flere muligheder og specielt at DVD'mediet specielt de sidste 2 år virkelig har fået tag i forbrugerne, er der nu mulighed for at opleve ham i en kvalitet, som er helt fantastisk både hvad angår lyd og billede. Men der er heldigvis er der lidt mere kontrol over tingene så når vi nu får CD/DVD'er er de utroligt gennemarbejdede.

Vi har her på On-Z gennem tiderne kigget på mange forskellige udgivelser, men fælles for de fleste af dem har været, at de gennemgående har både haft en meget høj teknisk kvalitet, men også indholdet har været rigtig godt.

Julegaver til en Elvisfan

At skulle købe noget til rigtige Elvis’ fans kan virkelig være en svær opgave, men vi har kigget nærmere på 3 udgivelser, der virkelig giver meget for pengene og nok tilfredsstille ham eller hende et par timer, for selvom noget af har været udsendt før, er der dels en masse nyt ekstra materiale. Det hele er også i en så flot kvalitet, at de gamle VHS bånd godt kan gå på pension, så lad os komme i gang med at se nærmere på de 3 dvd’er.

Aloha From Hawaii - Deluxe Edition

Det hele begyndte for 50 år siden: Elvis Presley indspillede sin første single "That's All Right" i Sun Records den 5. juli 1954, og musik kulturen ændrede sig for evigt. Rock & Roll var født.

I anledningen af dette besluttede BMG at fejre begivenheden med 2 store luksus DVD'er i meget lækre og eksklusive digipacks. Vi lægger ud med at kigge på Aloha From Hawaii.

Elvis Presley lavede TV historie, da Aloha From Hawaii blev vist på som en TV special. Showet fandt sted i Honolulu International Center Arena på Honolulu, Hawaii den 14. januar 1973. Koncerten blev lidt af en event for den blev samtidig vist live fra Globecam satellit til Australien, Syd Korea, Japan, Philippinerne, Syd Vietnam og mange andre lande.

Resten af verden blev dog ikke snydt for koncerten blev kor tid efter solgt og vist i cirka 30 europæiske lande. Sjovt nok blev den ikke vist i Amerika før næsten 3 måneder senere, nemlig den 4. april, da en forkortet version var tilgængelig, men så blev den også set af ikke mindre end 51% af seerne i USA. Aldrig før i musikhistorien havde så manges seere rettet sig mod en solo artist, selv forholdsmæssigt kan navne som Robbie Williams stadig ikke følge med.

Aloha From Hawaiiviser Elvis i topform et af hans karrieres absolutte højdepunkter og regnes også for en af hans mest fantastiske optrædener i hele hans karriere.

Aloha From Hawaii kommer i en lækker digipac med 2 DVD, som indeholder alt det materiale, der blev optaget i forbindelse med koncerten. Man får både den komplette og den originale TV version af denne TV special, som er taget med for den historiske sammenhængs skyld. Man får også den komplette prøvekoncert, der blev afholdt to dage forud for begivenheden. Begge koncerter bliver præsenteret i helt ny remasteret lyd og billede og bliver nu for første gang udgivet i sin komplette uklippede form. Ikke nok med det man får også de rå og uklippede optagelser af diverse Elvis' ankomstsange.

Du kan læse mere om koncerten her: Aloha From Hawaii - Deluxe Edition

Elvis By The Presleys

Elvis By The Presleys er et nyt produceret program fra i år, som man tidligere kunne se en kort tv-version af da TV2 Zulu for nogle uger siden havde tilegnet en hel uge til Elvis, hvor man kunne opleve en masse sider af Elvis.

Alle tilhængere af rockmusik er på et eller andet tidspunkt stødt på hans person, musik eller indflydelse under en eller anden form. Der er lavet talrige programmer om Elvis og hans liv, men altid har der været en hvis distance og ikke altid lige personlig skildring af, hvem han egentlig var bag det kønne ansigt.

Det rodes der bod på med dette program og dobbelt dvd, som selvom indpakningen er noget kedelig, byder den på en meget personligt portræt af ham fortalt af dem som kendte ham allerbedst for både det gode og det mindre gode, nemlig hans mor, far, ekskone og datter. For første gang får vi en beskrivelse af Elvis, som privatperson og ikke kun er baseret på hvad hans fans mener eller hvad folk har fået ud af alt det, der er skrevet om ham. Vi høre både det positive og det negative, om ham som såvel privatperson og som den store entertainer/sange når han var når han var på tour.

DVD’en byder på masser af private optagelser og billeder, der ikke tidligere har være offentligt tilgængeligt ikke engang for fans, som har besøger Graceland eller Memphis , kan følge med her.

Der er ikke så meget musik på denne DVD, men du skal mere se den som erstatning for en god bog og personlig biografi af hans nærmeste.

Du kan læse mere om programmet her: Elvis By The Presleys

Elvis '68 Comeback - Deluxe Edition

Da Elvis Presley i juni 1968 lavede en TV special, der skulle vises i december måned samme år, opnåede han to ting. Han reddede sin karriere, og han lavede det noget af det bedste musik og optrædener i sit liv og karriere.

Iført et tætsiddende sort sæt tøj i læder fremføre Elvis en god portion af sine gode gamle sange. De lyder ikke slet gamle overhovedet. De bliver fremført så intenst og følelsesladet og man kan mærke Elvis ikke kun rører sit publikum i hjertet med sin sang men også at han nyder at være så tæt på sine fans og kunne dem rent fysisk og ikke som man er vant til at se ham på en stor scene et godt stykke fra publikum.. Derfor er denne udgivelse lidt af et must i enhver musik-dvdsamling og ikke kun for Hard CoreElvis fans, men også for rigtige musikelskere.

Elvis '68 Comeback Special er en rigtig flot trippel DVD, der indeholder alt det materiale, der blev optaget i forbindelsen hans Elvis Presley's 1968 TV special. Disse optagelser regnes i dag, som et af de største øjeblikke på TV og et af de mest magiske og vigtige øjeblikke i Elvis' karriere.

DVD'en indeholder de to komplette jam session koncerter og de to komplette solo koncerter - alle med Elvis i sort læder outfit - der blev optaget til den originale TV version. Disse fire koncerter er aldrig tidligere blevet udgivet i deres fulde længde. Mere end halvdelen af de syv timer DVD'en varer har ikke tidligere været udgivet. Materialet er endvidere blevet remasteret efter alle kunstens regler, så både lyd og billede lyder som det var optaget i dag.

Du kan læse mere om denne special ved at klikke her Elvis '68 Comeback - Deluxe Edition

Her på On-Z har vi været med fra starten af denne udvikling og vi vil følge med når der kommer nye udgivelser og komme med beskrivelser og anmeldelser. Vi vil derfor fortsat løbende anmelde diverse udgivelser, når kommer komme nye til og vi er sikker på at du som enten ny eller gammel fan også vil blive imponeret over de forskellige udgivelser, selvom de ikke alle er helt billige og de kan købes eller bestilles hos de fleste DVD og musikforretninger.

Hvis du vil vide mere om Elvis kan du starte her http://en.wikipedia.org/wiki/Elvis_Presley og herefter hoppe videre til hans officielle hjemmeside http://www.elvis.com .

Titel: Elvis Lever - eller gør han !
Original Titel: Elvis Lever - eller gør han !