Endestation mord

19. februar 2013 af Kristian Jensen

Endestation mord billede

Amerikansk politifilm af den gamle skole med et strejf af svensk kriminallitteratur…

Det er ikke kun Bruce Derns imponerende overskæg, der gør ”Endestation mord” til en fornem poli-tifilm i stil med ”Dirty Harry” (1971) og ”The French Connection” (1971). Filmen emmer nemlig af gnistrende 70’er politi-nostalgi fra dengang den amerikanske betjent var en antihelt, der sked på systemet og rensede ud i underverdenen på sin helt egen måde.

En aften stiger en mand ombord på en bus i San Francisco. Da bussen har forladt stoppestedet, trækker manden et maskingevær, og plaffer samtlige passagerer ned. Den erfarende betjent Jake Martin (Walter Matthau) bliver sat på sagen, der hurtigt bliver personlig for den garvede strisser, da det viser sig, at Martins partner, var en af passagererne på bussen. Sammen med sin nye makker Leo Larsen (Bruce Dern), skal Martin forsøge at opklarer mordgåden, der trækker tråde ud til de mørkeste afkroge af San Franciscos underverden.

”Endestation mord” er egentlig baseret på de svenske krimi-koryfæer Maj Sjöwall og Per Wahlöös bog ”Den skrattande polisen” fra 1968, og derfor burde Jake Martin i virkeligheden hedde Martin Beck og Larsen burde hedde Larsson. Men amerikaniseringen af det svenske roman forlæg har altså udvisket den svenske baggrund, eksempelvis er Sjöwall og Wahlöö krediteret som Sjowall og Wahloo, da amerikanerne som bekendt ikke har det så godt med vores skandinaviske ø’lyde. Handlingen er da også flyttet fra Stockholm til San Francisco, ligesom forfatternes stærkt samfundskritiske tilgang til deres historie er pillet fra hinanden. Hårdt sagt kan man sige, at ”Endestation Mord” ikke har meget med det oprindelige forlæg at gøre. Men dette betyder faktisk ikke noget, da filmen på sine egne præmisser fungerer ganske godt.

De amerikanske politifilm fra midttresserne og frem, var i stigende grad præget af en pessimisme, der gennemsyrede historierne og karaktererne. Stigende kriminalitet, hårdere stoffer, prostitution og gangstere havde fået overtaget, og politiet fremstod oftest magtesløse. Når det hele går af helvede til, måtte man ty til anderledes midler, og som oftest var der en betjent, der turde gå hele vejen i kampen mod kriminalitet.

”Endestation mord” bruger alle værktøjerne i kassen, og bruger dem godt! Instruktøren Stuart Ro-senberg har skabt en spændende politithriller, der trods 40 år på bagen, stadig kan genses med stor fornøjelse. Walter Matthau er god i rollen som Jake Martin, men det er Bruce Dern inklusiv overskæg, der gang på gang stjæler scenerne. Kemien mellem de to er glimrende, og deres indbyrdes skænderier er sublime.

Enkelte steder har historien dog en tendens til at køre lidt i tomgang, ligesom replikkerne heller ikke altid sidder lige i skabet. ”Endestation mord” når da heller ikke helt op på siden af forbillederne ”Dirty Harry” og ”The French Connection” hvad angår ikoniske øjeblikke. Men hæver sig dog alligevel op over mængden. Filmen er spændende og leverer første klasses old-school politi-action.

Udover et trailershow og et billedgalleri, er der ikke noget bonusmateriale til ”Endestation mord”

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Another World Entertainment.