Streaming anmeldelse

Equinox (Netflix)

27. december 2020 af Jesper Poulsen

Equinox (Netflix) billede

Foruroligende dansk thriller-serie leger med nutid og fortid vekslende mellem det velkendte og overnaturlige. Men hvad er hvad - og hvorfor forsvandt en hel gymnasieklasse på netop den dag, som skulle have været deres gladeste hidtil?

Den 4. maj 2018 var der premiere på noget ganske særligt på streamingtjenesten Netflix. På denne dato kunne man nemlig for allerførste gang se en dansk produktion på denne platform. The Rain lød seriens titel og det blev til i alt 20 afsnit fordelt for 3 sæsoner centreret omkring et dystopisk Danmark i forfald. Nu skal vi så til det igen, for dagen før nytårsaften står en ny dansk tv-serie på spring. Denne gang bevæger vi os over i det overnaturlige og okkulte univers i selskab med radioværten Astrid (Danica Curcic – The Mist, Kriger, Mødregruppen). Som barn var hun vidne til, at hendes storesøster Ida forsvandt sporløst sammen med sin gymnasieklasse under studenterkørslen. Blot tre elever stod dengang tilbage, mens 21 er som forsvundet ud i det blå.

Serien er på i alt seks afsnit, og er udsprunget af den populære podcast ”Equinox 1985”, som Tea Lindeburg stod bag i 2017. Vi lægger i første afsnit fra land med den skæbnesvangre dag, hvor Ida og klassekammeraterne gør ophold hos Idas forældre på studenterruten. Gennem øjnene på den blot 9-årige Astrid fornemmer vi ret hurtigt at noget er galt. Ikke mindst hos Ida og Astrids mor Lene (Hanne Hedelund – Kunsten At Græde I Kor, Borgen, Rejseholdet), som indtrængende beder Ida om at blive hjemme, da studentervognen gør klar til at køre videre. Far Dennis (Lars Brygmann – Retfærdighedens Ryttere, Dicte, Krudttønden) giver dog accept, under påskud af at hans kone er alt for overbeskyttende. Afsted det går med studenterne, som går en uvis skæbne i møde. Studentervognen findes efterladt på en markvej uden et eneste individ, hvilket forståeligt nok traumatiserer den unge Astrid og hendes forældre. Mystikken har allerede indfundet sig, for det virker til at Lene på forhånd vidste at det ville gå galt. Men man finder aldrig noget spor af de mange forsvundne studenter.

Vi møder Astrid igen som voksen, og en dag på jobbet modtager hun gennem live-radio et opkald fra en Jakob Skipper. Jakob var kæreste med storesøster Ida, og i opkaldet fortæller han at han ved hvad der skete dengang for længe siden. Det vækker en gnist i Astrid, som sætter sig for at finde sandheden. Yderligere hjælp fra Jakob får hun dog ikke, for han begår selvmord få dage efter. Dog giver Astrid ikke op, og snart er hun omgivet af hemmelige breve, gravsten med mystiske symboler, en bog fuld af ritualer samt en hel række personer, som alle synes at have en viden, de ikke ret gerne vil dele. Som afsløringerne langsomt skrider frem, så må Astrid sande at hun muligvis selv er den, som besidder de fleste svar.

Med en nutidig vinkel omkring hvordan mystiske hændelser hænger sammen, så er det ikke helt skævt at tilskrive ”Equinox” en afart af Netflix’ tyske succes ”Dark”. Når man kommer lidt længere hen i serien, så kunne man foranlediges til at mene at den urovækkende thriller-gyser ”Midsommar” har været et forbillede, da vi i flashback får lov til at se Ida og hendes tre nærmeste kammerater deltage i et kultritual på en ø, som kommer til at spille en stor rolle i serien. ”Equinox” er ekstremt godt skåret og indeholder ikke et eneste gram overflødighed. De 6 afsnit på 45 minutter hver er lige tilpas og progressionen er stabil, samtidig med at man kan gøre sig nogle tanker selv. Værd at fremhæve er særligt klipningen mellem fortid og nutid. Den smelter helt særligt sammen. Undervejs får vi også herlige karakter-indslag af bl.a. Henrik Birch, Kirsten Lehfeldt, Alexandre Willaume, Petrine Agger, Camilla Bendix, Anders Hove, Troels Malling, Sara Boberg og Tina Gylling Mortensen, som hver især påvirker begivenhedernes gang. Læg i øvrigt særligt mærke til Viola Martinsen. Det er altså en blændende præstation som den 9-årige Astrid. Jeg står hende en stor karriere fremover. Næste år kan du i øvrigt se hende i genindspilningen af "Busters Verden".

Jeg vil dog godt indrømme at slutningen på serien kræver sin mand. Man får ikke det man gerne vil have. Enkelte spørgsmål blæser fortsat i vinden, og det som forekom at være en parallel bliver det nye normale. ”Equinox” formår derfor på irriterende vis at blive sådan en serie, som man husker. Men når det så også er sagt, så kan man alligevel betragte denne anmeldelse som en lykønskning til Danmark for at lykkes med nogle af de genrekonventioner, som normalt ikke ligger til et velsmurt højreben.

Serien er venligst stillet til rådighed af Netflix.
.

Titel: Equinox
Original Titel: Equinox
Premieredato: 30. december 2020
Instruktør: Søren Balle, Mads Matthiesen
Skuespillere: Danica Curcic, Lars Brygmann, Hanne Hedelund, Karoline Hamm, August Carter, Kirsten Lehfeldt, Alexandre Willaume, Viola Martinsen, Peder Holm Johansen, Fanny Bornedal, Maria Rossing, Henrik Birch, Petrine Agger, Camilla Bendix, Rasmus Hammerich
Spilletid: 270 min.
Selskab: Netflix, Apple Tree Productions,
Genre: Drama , Thriller