Family Guy presents – something, something, something, darkside

1. april 2010 af Kristian Jensen

Family Guy presents – something, something, something, darkside billede

Godt spoof – men kunne have været meget bedre…

George Lucas har efterhånden lagt ryg til adskillige spoofs og parodier, siden han skabte det, der nok bedst kan betegnes, som verdens største film-franchise ”Star Wars”. Efter min mening er nogle af de allerbedste parodier lavet af dem, der virkelig er fans er filmserien. Tænk bare på de utallige amatørfilm, der florerer på youtube, hvoraf langt de fleste kan slå selv de største filmproduktioner, når det kommer til kreativitet og kærlighed til grundmediet.
”Family Guy presents – something, something, something, darkside” er på mange måder en ganske god parodi, hvor man som publikum mærker producenternes, manuskriptforfatternes og instruktørens kærlighed til George Lucas originale forlæg. Filmen tager udgangspunkt i film nr. 2 (altså nr. 5 i plotmæssig forstand) ”The Empire Strikes Back” fra 1980, og er således den anden i rækken af ”Family Guy” parodier på det kendte franchise.

”Family Guy presents – something, something, something, darkside” har et eneste, men desværre også ret stort problem, og det er, at de mange jokes og sjove påfund simpelthen er gamle og genbrugte. Hele vejen igennem filmen havde jeg en irriterende fornemmelse af at have set det hele før, ikke mindst i selve ”Family Guy” serien, der flittigt bruger referencer til ”Star Wars”. Problemet med gentagelser er desværre blevet en virus, der efterhånden har inficeret mange af de kendteste tv-komedier, tænk bare på ”The Simpsons”, der efterhånden er blevet en parodi på sig selv.

Når det så er sagt, så har ”Family Guy presents – something, something, something, darkside” stadig en lille snært af solid samfundssatire, der ikke er bange for at gå i flæsket på det til tider hykleriske amerikanske samfundssystem, hvilket i sidste ende er med til at redde filmen fra fiasko.
Endvidere er detaljegraden i billederne umanerligt høj, og man mærker tydeligt at skaberne kan deres ”Star Wars” til fingrespidserne.

”Family Guy presents – something, something, something, darkside” kunne have været en virkelig morsom parodi på en film, som mange elsker. Men desværre er humoren ikke helt gennemtænkt og til tider alt for anstrengende, noget der desværre også kendetegnede det første ”Family Guy” spoof ”Blue Harvest” fra 2007.

Personlig er jeg meget glad for ”Family Guy” serien og dens underfundige karakterer, men efter at have set ”Family Guy presents – something, something, something, darkside”, er jeg ærlig talt begyndt at frygte for seriens fremtid. Hvis ikke seriens skaber Seth MacFarlane snart får trukket serien ind på rette spor igen, vil historierne om familien Griffin uden tvivl lide den samme skæbne som de gule naboer i Springfield.

Billede & Lyd
Blu ray udgivelsen af ”Family Guy presents – something, something, something, darkside” er teknisk set lige som den skal være. Billedet er helt i top, og jeg glæder mig over at producenterne, har haft mod til at beholde det originale tv-format og ikke trukket billedet ud i widescreen. Farverne og kontrasterne er glimrende, mens det digitale lydspor er ikke mindre end sublimt. Selve lydbilledet er utroligt tro mod den originale film, og man kan ikke undgå at smile lidt vemodigt, når lyden af imperiets rumskibe blive blæst ud i Dolby DTS HD 5.1.

5 on-z stjerne til lyden og billedet.

Ekstramateriale
Bonusmaterialet er ret omfattende, når man tager filmens længde (55 minutter) i betragtning. Der er blevet plads til et ganske underholdende kommentatorspor med blandt andre Seth MacFarlane og Seth Green. En gennemgang af det flotte cover-art til udgivelsen, der er bygget over den originale plakat til ”The Empire Strikes Back” er også at finde på blu ray udgivelsen.
Den bedste del af bonusmaterialet hedder ”Family Guy Fact-Ups” og fungerer således, at man hele vejen igennem filmen får små informationer (nogle relevante og andre mindre relevante) frem på skærmen. Informationerne er naturligvis lavet med en god portion humor, og er faktisk med til at gøre filmen endnu mere morsom. Der er ligeledes blevet plads til en lille film, hvor de originale storyboard tegninger bliver vist simultant med det endelige resultat, med dertilhørende forklaringer fra filmens instruktør Dominic Polcino. Som en lille bonus får man også et uddrag fra en gennemlæsning af manuskriptet til den næste ”Family Guy” parodi, der ind til videre bærer titlen ”Episode VI: We Have a Bad Feeling About This”.
Ekstramaterialet til ”Family Guy presents – something, something, something, darkside” er godt, og til tider mere underholdende end selve filmen.

4 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: SF/Fox.