Fantastic Mr. Fox

30. september 2010 af Kristian Jensen

Fantastic Mr. Fox billede

En af sommerens mest originale filmoplevelser er endelig kommet på dvd…

Wes Anderson har altid været lidt af en særlig i den amerikanske filmindustri. Siden debuten i 1998 med ”Rushmore”, har Anderson gang på gang forundret, forbløffet og fascineret publikum verden over. Med titler som ”The Royal Tenenbaums” (2001) og ”The Life Aquatic with Steve Zissou” (2004) har Anderson skabt sit helt eget og ganske unikke univers, hvor alle karakterer er lige så skæve og ualmindelige som universet selv.
Derfor virkede det måske heller ikke så underligt, da Wes Anderson offentliggjorde sin plan om at filmatiserer Roald Dahls børnebog ”Fantastic Mr. Fox” eller ”Mageløse hr. Mikkel” som den hedder på dansk, da Anderson ligesom Roald Dahl er en skaber af fantasifulde karakterer og skæve verdner. Den eneste reelle forskel mellem de to kunstnere er, at den ene arbejder med film mens den anden skrev bøger.

Hr. og Fru Ræv (George Clooney og Meryl Streep) lever et stille og rolig familieliv i skoven. Sønnen Ash (Jason Schwartzman) er lidt I den oprørske fase af teenage-livet, men bortset fra det, så ånder alt fred og fordragelighed. Men da Hr. Ræv falder for fristelsen, og genoptager en gammel hobby, tyveri af kyllinger, går det helt galt for den lille familie. Tre fanatiske landmænd har set sig godt og grundigt sure på familien Ræv, og har besluttet at udrydde dem koste hvad det vil.

Stopmotion film, hvor figurer animeres billede for billede, er efterhånden et sjældent syn i biografen og på DVD for den sags skyld. Netop derfor er ”Fantastic Mr. Fox” også et kærkomment og underholdende element indenfor animationsgenren, da filmen på mange måder hylder den lidt glemte animationsform. Eksempelvis har Wes Anderson valgt at filme med kun 12 billeder i sekundet i forhold til de normale 24, hvilket betyder at figurerne bevæger sig en anelse mere rykvist og hakket. Andersons leg med filmmediet peger tilbage på dengang stopmotion var nyt og banebrydende inden for filmiske effekter, og fungerer som en lille hyldest til genren og ikke mindst pionererne inden for stopmotion animation.

Historien er let fortalt, hvilket gør, at også den yngre del af familien kan være med. Dialogen er finurlig og pragtfuldt leveret af store navne som George Clooney og Meryl Streep, mens Wes Andersons faste makker, Bill Murray, naturligvis også er med i løjerne, som stemmen til den kloge Grævling.

Filmens afsluttende pointe er måske en anelse tynd, men det ændre ikke på at ”Fantastic Mr. Fox” er en overraskende og underholdende film, der går lige i hjertet på de fleste. Ligesom den gode Hr. Ræv er Wes Anderson en ener, der tør gå nye og anderledes veje, hvad end det er i jagten på den perfekte kylling eller den perfekte film. Med ”Fantastic Mr. Fox” har Wes Anderson ramt plet, og skabt et filmisk værk der tryllebinder sit publikum, og er man i humør til en skæv filmoplevelse er historien om familien Ræv et oplagt valg.

Ekstramateriale
Ud over at filmen også fungerer som en digital kopi, der han indlæses på ens computer eller telefon, så finder man yderligere tre små featurettes, der hver især gennemgår forskellige aspekter af filmen. Det er ganske underholdende og interessant, men jeg savner i den grad noget mere uddybende bonusmateriale. Wes Anderson er en helt unik filminstruktør, og jeg ville nærmest have givet min højre arm for et godt kommentatorspor med manden. Selve filmen er også ret unik, og det kunne have været spændende at se mere om hvordan produktionsholdet har skabt det unikke univers.
Men nogle gange må man tage til takke med det man får.
3 ud af 6 ON-Z stjerner til ekstramaterialet.

Tekst: Dansk, svensk, norsk, finsk og engelsk.