6. december 2005 af Henrik Andersen

6 stjerner Skriv en kommentar

Filmens Historie - Bog. billede

Mark Cousins nye bog er et must for filmelskere. Selvom det er en stor bog fyldt med mange detaljer, så bliver den aldrig kedelig at læse i. man kommer ud på den anden side som en lidt klogere mand.

Film ses og elskes, fordi de griber os, får os til at længes, grine, græde - alt det som det virkelige liv også kan levere. Men den litteratur, der skrives om film er ofte teknisk, tør og akademisk.
Dette gælder ikke Filmens historie af Mark Cousins.
Film er et medie til kommunikation, en form for underholdning og en kunstart på sin helt egen måde. Film er alt dette. Der er mange måder, hvorpå filmkunsten kan anskues, ud over hvilke superstjerner der spiller med, hvor stort budgettet er, eller hvordan den klarede sig i biograferne. Det er netop det, som Mark Cousins gør et forsøg på i den nyligt udkomne bog ”Filmens Historie”.
Mark Cousins opridsning og belysning af filmens historie udfolder sig over mere end 500 sider og med stillfotos fra nogle af filmhistoriens mest skelsættende film. Mark Cousins forstår at vise den røde tråd, som går fra mainstream til art house film, fra Hollywood til Europa, til japanske, iranske og andre ikke-vestlige film. Han væver personligheder, teknologiske fremskridt og ændringer i produktionsmetoderne sammen med beskrivelser af nyskabende scener i enkelte film og skitserer de skiftende strømninger.
Det er historien om de flimrende billeder, som i begyndelsen var stumme og i sort/hvid, som fik farver og lyd - og som nu skabes ved brug af den mest avancerede form for moderne teknologi. Denne bog fortæller, hvad det er film kan, som intet andet medie formår - og hvordan dette medie har udviklet sig igennem tiden. Bogen henvender sig til alle filminteresserede, både den almindelige biografgænger og den intenst interesserede. En must have bog for alle der elsker film.
Mark Cousins, der ud over at være forfatter også har en baggrund som producer og filmkritiker, har skabt en bog, der kan indfører læseren i en fascinerende historie om en branche, der har gennemgået en rasende udvikling siden sin fødsel. Forfatteren bruger eksempler fra de filmfolk der igennem tiderne har bidraget til filmens historie på en spændende og indflydelsesrig måde. Det er kommiscelle og independent filmfolk i en god blanding. Ingen er for stor eller for lille til at blive nævnt i filmens historie.
”Filmens Historie” er inddelt i tre hoveddele eller tidsperioder. Stumfilmens periode (1885 – 1928), lydens æra (1928 – 1990) og den digitale periode (1990 – nu). Herunder gennemgås forskellige film, stilarter og instruktører, der hver på sin måde har påvirket udviklingen. På denne måde formår Mark Cousins at vise, hvordan filmskaberne har påvirket og selv er blevet påvirket af historiske begivenheder – sociale eller politiske, teknologien og andre kunstformer. Det er en rigtig god måde at dele et så stort emne op på. Det giver overskuelighed og bevirker også at læseren kan få et overblik over at mange instruktører har ladet sig inspirere af hinandens værker igennem tiden. Der viser sig blandt andet lysende spor imellem Akira Kurosawa og George Lucas, og imellem Sergio Leone, Sam Pickenpah og John Woo.
Fokus er langt fra alene lagt på vestens film. Der film og omtale af disse fra faktisk hele verden, og således bliver de danske Dogme film også nævnt, ligesom der heller ikke hoppes over Lars Von Tieres andre produktioner. Filmkunsten er et internationalt medium, der er en del af kulturen i stort set alle verdensdele.
Em af de meget fine sider ved bogen er sproget. Der bliver skrevet i et nemt forståeligt sprog, og forklaret og beskrevet så det er til at forstå. Man sidder bestemt ikke tilbage med fornemmelsen af at forfatteren er hævet over den almindelige biografgænger.
Der er heldigvis også mange billeder i bogen. Disse er flotte og bevirker til og med at de scener der beskrives, får mere fylde, når der også er mulighed for at se et billede fra dem. Det hele hænger meget flot sammen.
Filmens Historie er en stor og flot bog der indeholder mange detaljer og forklaringer. Dette bevirker at den kan være svær at sluge i en mundfuld. Den kan anbefales at sluges i små mængder. Dette vil også give læseren mere tid til at fordøje de mange informationer bogen beriger med. Den bliver helt sikkert en bestseller på div. Filmstudier og medie uddannelser, på grund af dens store oplysningsflade. Men også ” almindelige ” biografgængere vil kunne have stor glæde af den.
Mark Cousins har skabt et moderne mesterværk der omhandler et medie i konstant rivende udvikling, og jeg kan kun stærkt anbefale at man følger med ham fra den spæde start op til nutiden. Det er en tur med megen bølgegang og koncentration, men man vil helt sikkert komme ud i den anden ende som en lidt klogere mand.

Oversættere: Néné La Beet og Lorens Juul Madsen

Bogen er venligst stillet til rådighed af Gylendal.

Titel: Filmens Historie.