Filmnoter

12. marts 2013 af Nikolaj Sonqvist

Filmnoter billede

Begynderbog for begyndende filmaspiranter mangler det sidste moderne touch

Linda Wendel
Digteren, manuskriptforfatteren og filminstruktøren Linda Wendel var blevet træt af at svare på de samme evindelige spørgsmål og give de samme gode råd til forskellige nysgerrige filmaspiranter, som har opsøgt hende gennem årene. Derfor har hun samlet alle svarene i en guide til alle dem, som så gerne vil være den næste Lars von Trier eller Susanne Bier. Eller måske præcist: den næste Linda Wendel selvfølgelig!

Wendel blev uddannet på Den Danske Filmskolde i 1984 og debuterede efterfølgende med Ballerup Boulevard (1986). Hun har siden lavet film med jævne mellemrum eller når det kunne lade sig gøre økonomisk, for filmene er ikke just danske sællerter, men nærmere små personlige low-budget produktioner selvproduceret i sit eget produktionsselskab Babyfilm. Hendes måske mest (aner)kendte er Han, hun og Strindberg fra 2006.

Begynderbog for unge mennesker
Filmnoter er en begynderbog for filmaspiranter, der gerne vil begynde at lave film. Bogen er bygget op som en step-by-step guide, der på let overskuelig facon beskriver, hvad man skal gøre med sin idé, hvordan man udvikler sit manuskript, hvad der kræves i filmproduktionen og hvor henne man skal finde pengene til det hele. Og så videre og så videre.

Sideløbende med alle rådene i den meget letlæselige og massive kapitelopdelte bog, er der sat plads af til, at man selv kan notere sine tanker i henhold til sin egen filmidé på de mange tomme linjerede sider. Dermed er Filmnoter også beregnet som et slags værktøj til at få sine tanker ned på papir og forme sin film sideløbende.

En begyndelse men intet definitivt
Filmnoter er en fin begyndelse for unge mennesker, der vil prøve kræfter med filmproduktion, men er på ingen måde den ultimative eller definitive guide til filmproduktion. Hertil er man nød til at supplere op med viden fra andre bøger eller erfaringsrige personer. Så derfor er bogen en godt sted at starte, men man skal ikke tro, at man kun kan nøjes.

De tomme linjeret sider indbyder måske til refleksion over sin filmidé eller er ment som en måde hvorpå at tvinge læseren til komme i gang, men pointen fungerer ikke som andet end papirspild. Benytter du siderne bliver bogen enten en engangsfornøjelse og ubrugelig senere hen, eller også kommer den til at overgå en 10-årigs matematikhæfte, når det kommer til udstregninger og udviskninger. Vi befinder os i den digitale alder, så de fleste ville nok foretrække den bærbare eller mobilen som hjælpemiddel, fremfor et analogt engangshæfte.

Derudover bliver nogle filmiske termer, som for eksempel Dolly, ikke uddybet ved første nævnelse, men først specificeret hvad er 50 sider længere henne i bogen. Det er en detalje, der måske kan forvirre en begynder.

Filmnoter er hurtigt læst (på en dag), men det er så heller ikke meningen, da man skal bruge den som et værktøj. Den kan på ingen måde stå alene, men er fin start for begyndere, da den besvare en masse spørgsmål man måtte have som filmaspirant. Indholdet er passende, men formatet lidt uddateret.

BOA Tryk + Reklame

Titel: Filmnoter
Original Titel: Filmnoter