Finder´s Fee

24. november 2005 af Jesper Skovlund

Finder´s Fee billede

Hvad nu hvis du fandt en tegnebog på gaden, og i den lå ugens lottokupon med de rigtige vindertal!?

Tepper (Erik Palladino) kommer hjem med den famøse tegnebog, kæresten er på vej ud af lejligheden men har store forventninger til de mødes igen senere på aftenen, når han har sagt farvel til pokervennerne der kommer om lidt. Han ringer et nummer fra tegnebogen op og fortæller telefonsvareren, at han har tegnebogen, ´kom bare og hent den´. Og så er det, at han finder ud af, at lottokuponen i tegnebogen er en vinder – 6 millioner dollars. Sagen kompliceres ydermere af, at pokervennerne der nu ankommer, altid spiller om lottokuponer. Og minsandten om ikke også tegnebogens ejermand dukker op, lige som spillet skal til at gå i gang.
Handlingen udspiller sig på nær åbningssekvensen på gaden, i samme rum, Teppers lejlighed midt i New York. Pokerspillet mellem vennerne og lottokuponens ejermand er så at sige hele filmen.

Det hele kunne løses på rette måde, hvis blot Tepper havde evnen til at gøre det der skal gøres nu i stedet for at vente og se. At det forholder sig sådan med Tepper ved vi, fordi kæresten siger det forholder sig sådan med ham, og fordi hun har store forventninger til, hvad der skal ske, når hun vender tilbage til ham senere på aftenen. Altså: Hvorfor ikke fri til kæresten, nu hvor hun er der og er mere end parat, og hvorfor ikke give lottokuponen til den rette ejermand, nu hvor han dukker op. Tepper er mao. den der altid udskyder tingene lige akkurat der, hvor de er mest oplagte at gøre/løse. Netop denne aften får hans stadige tøven fatale følger for ægteskabet, venskabet og ja moralen, det gode liv. Filmens morale er til at føle på: Den der ikke tør handle, den der ikke tør tage beslutninger, når de ligger lige for, går det ilde.

Der er på sin vis lagt op til store monologer og stærkt spil om det eksistentielle; hvem er jeg – at vælge livet – og hvad er gode og onde handlinger. Men her får vi det eksistentielle i en hollywood-light udgave uanset at den faktisk er en independent produktion - nemlig som amerikansk TV-drama, hvad filmen også er, nemlig i den udgave der betyder, at den havde premiere på DVD, i 2001. Overfladiskheden gør forskellen på soap og egentligt drama, som aftenen forløber. Det eksistentielle fortoner sig i personernes stadige, ligegyldige skænderier om ingenting, imens Tepper gør, hvad han kan for at udskyde/snyde sig igennem aftenen uden mén. Også personers overfladiskhed kan serveres talentfuldt, kunstnerisk, og med væsentlige pointer. Det er desværre ikke tilfældet her.

Man kan ikke tage det elementært spændende fra filmen; Teppers tøven virker uanset og netop fordi man irriteres over, at han ikke lægger kortene på bordet (!). Og slutningen overrasker faktisk. Spiller han for at komme frem til den rigtige, den gode beslutning, eller lader han stå til og tilfældet råde i en fundamental tro på, at alting løser sig i sidste ende. Snyder han for sig selv eller den anden eller for alle? Under alle omstændigheder spiller han hasard med tilværelser. Men den baggrund spillet udspilles på er som sagt svær at tage rigtig alvorlig. Først og fremmest fordi vi intet får at vide om hovedpersonen Tepper udover hans manglende evne til at sige til og fra. I den forbindelse virker det direkte komisk at der i åbningssekvensen pludseligt klippes til nogle malergrejer i lejligheden – er hovedperson maler/kunstner og hvad så!? Bedre går det ikke med karakteriseringen af vennerne, selvom de snakker og snakker. Deres højlydte skænderi om pokerspillet og dets mere eller mindre tåbelige selvopfundne regler, og filmens forsøg på at lade alle inklusive nabokonen sige noget dybt om familiens, konens og børnenes rolle i tilværelsen falder uhjælpeligt til jorden. Den debuterende instruktør Jeff Probst, der i USA er kendt for reality–programmet ”Survivor”, og manuskriptforfatteren Jim Gulian er åbenlyst mere interesserede i plottet som sådan, end alt det de forskellige karakterer siger over spillet.

Udover udgivernes eventuelle skelen til den omsiggribende pokerfeber, er det svært at se begrundelsen for, hvorfor en så svag film udgives på det danske DVD-marked.
DVD-en indeholder intet ekstramateriale.
Filmen er venligst stillet til rådighed af