Fint skal det være - sæson 3 og 4

19. september 2006 af Hans Christian Vang

Fint skal det være - sæson 3 og 4 billede

The Buckééééét residence, the lady of the house speaking !

I "kunstudstillingen" er Hyacinth og Richard blevet
inviteret til en kunstudstilling, der skal indvies af byens borgmester, så Hyacinth er helt oppe at køre over muligheden for at blive set ved denne lejlighed. Naboens bror, Emmett, er ligeledes oppe at køre over kunstudstillingen - men af en helt anden årsag. Han er, som sædvanlig, rædselsslagen over at skulle møde Hyacinth under udstillingen. Emmett's søster bliver, som sædvanlig, inviteret (kommanderet) til kaffe hos Hyacinth. "Hvorfor kan du ikke invitere en af dine andre veninder?" spørger hun nervøst. "Jeg knalder altid dine krus, eller spilder kaffe!", hvortil Hyacinth svarer: "Det gør jeg også, søde skat, men de har - af en eller anden grund - aldrig tid". Vanviddet kommer helt op at ringe da Hyacinth's far, den gamle, senile, halvdøde klovn hun har prakket på hendes søster, Daisy, og hendes mand, Onslow, beslutter sig for i dette afsnit at tilmelde sig fremmedlegionen.

I "Richards nye hobby" skal Hyacinth have Richard, der keder sig bravt, ud af huset. Men haven er helt tip-top, enhver ukrudt er udslettet, hækken er klippet perfekt og så videre, men så husker hun at Richard fik et videokamera af arbejdet da han gik på efterløn. Det finder hun så frem og smider ham ud på gaden med ønsket om at se, hvad han får filmet når han vender hjem... Richard må så vandre lokalområdet rundt og filme fodgængere indtil han har noget han kan vende hjem med, for han tør s'gutte gå hjem uden nogle optagelser! Det ligger så grund til en masse spas.

I "en opgave for Richard" har Hyacinth set en annonce i avisen. Der er en ledig stilling i et firma, i afdelingen for frostvarer, og den stilling mener hun er lige noget for Richard, men det skal naturligvis være i en chef-stilling. Hun kan jo ikke have en mand, der er et 'undermenneske', som hun siger. Richard bliver så ført igennem en række prøver, inden de finder ud af at cheferne spiller golf et sted i england. Det får naturligvis Hyacinth til at hive fat i nakken af Richard, og hive ham med ud på golfbanen så de kan finde cheferne for frostafdelingen... Vanvittig måde at få et arbejde på, men det er Hyacinth - full on full.

'Fint skal det være' er s'gi altid et godt grin værd, og hvis man er til engelsk humor i forvejen er denne britcom uundværlig i ens samling. Patricia Routledge kan hendes rolle og ingen anden kunne have spillet den hysterisk elitære og fuldstændigt vanvittige kælling på helt samme, skøre - og skidedejlige - facon. Hun er ikke alene elitær som ind i pokker, hun er også mindre end almindeligt
intelligent. F.eks ønsker hun i et afsnit, at posthuset kun sender hende breve der bærer "First class stamps" (førsteklasses frimærker) og da postbudet forsøger at
fortælle hende, at det er afsenderne der sætter frimærker på brevene, affejer hun ham prompte. Det er lige før man kan høre ekkoet i hendes hovede, og det er skidemorsomt. For slet ikke at tale om de morsomme optrædender af naboparret, bror og søster, Emmet og Elizabeth. De er begge rædselsslagne for Hyacinth - den ene mere end den anden - og deres pinagtige forsøg på at slippe for at møde hende er ligeledes vanvittige og morsomme.

Enkelte komedieklassikere holder altså bare. 'One foot in the grave', 'Are you being served?', 'Some mother do 'ave 'em', og 'Keeping up Appearances' (Fint skal det være). BBC kan s'gu det pis. Jeg er flad af grin.

DVD udgivelsen er fin. Hele to sæsoner - og en julespecial - får vi for 300 kroners penge. Omslaget er perfekt
designet: Billig grafik, der inderligt forsøger at se forfinet og respektabelt ud, fuldstændig som Hyacinth gør det. Videokomprimeringen virker en smule 'dunet', og det er sådan set det eneste, der lige trækker ned i karakter her. Man har vist forsøgt at presse for mange afsnit ned på 2 DVD'er, men det er ikke noget den almene seer vil få ondt i røven over.

Pan Vision.

Titel: Fint skal det være - sæson 3 & 4
Original Titel: Keeping up appearances - series 3 & 4