Flash Of Genius

27. juni 2009 af Malene Vinther

Flash Of Genius  billede

Robert Kearns opfinder de automatiske vindusviskere, men Ford stjæler hans opfindelse. Flash Of Genius er en film baseret på en sand historie om, hvor sej en kamp man må kæmpe for retfærdighed.

Dr. Robert Kearns (Greg Kinear) er professor og opfinder og lever et almideligt livmed kone og børn indtil han, ved et øjebliks genialitet, opfinder de automatiske vindusviskere. Her begynder det at smage af succes for Robert. Han og en kammerat (Dermot Mulroney) går sammen om, at finde en køber, Ford byder på. Der bliver investeret i en hal og materialer da det er Roberts drøm selv a producere den, men lige pludselig, efter at have se vindusviskere, vil Ford ikke forhandle med dem mere. Nu begynder en lang, sej kamp for Robert, han skal bevise at Ford har stjålet hans idé og, at det er hans patenter, som er gyldige. Kampen koster ham massere af penge, ægteskabet og hans helbred.

Filmen går i et forholdsvist langsomt tempo, der sker ikke så meget og til tider er det svært at holde koncentrationen, da den simpelthen er lidt småkedelig for ikke at nædne forudsigelig. Greg Kinnears ptætation er udemærket, men filmen er præget af kedelig og nogle gange ligefrem dårlig dialog.Ikke desto mindre behandler den emner, der er meget relevante og man kan ikke lade være med at blive lidt forarget når man ser filmen. Den sætter ikke de helt store følelser igasng, eller fortæller en noget man ikke vidste i forvejen, men man føler alligevel for Robert der ikke vil gå i forlig selvom han bliver tilbudt flere milioner dollars, han kæmper ikke kun for sig selv, men for alle der står i den samme situation som ham. Han ønsker kun retfærdighed.

Som ekstramateriale er der både et udemærket kommentarspor og fraklippede scener, begge dele uden danske undertekster.

SF/Fox.

Titel: Flash Of Genius