Friend (DVD)

17. december 2003 af David Lund

Friend (DVD) billede

Koreansk gangsterfilm der fortæller en historie om 4 venner...

Friend handler om fire venner der igennem 70’erne vokser op, og holder sammen trods deres forskellige familiebaggrunde og uenigheder. De vælger hver deres levevej, og 2 af dem ender som gangstere, hvor de andre 2 holder sig inde for lovens grænser. De bibeholder alle deres venskab og respekt for hinanden, men det er svært når de er så forskellige, og de 2 gangstere egentlig er rivaler…

Friend er opbygget som rigtig mange andre gangsterfilm, ved at man følger hovedpersonernes opvækst. Men det bliver gjort på et meget hyggeligt plan, og med de talrige stærke scener, tilgiver man klichéerne. Den Koreanske tilgang til genren er ikke mærkbar anderledes. Kun ved at, ligesom mange andre asiatiske film, instruktøren regner med at man kan genkende personerne og navnene efter de kun er blevet nævnt en gang. Det er svært at holde styr på de mange bipersoner, og det er endda også nemt at blive forvirret over hovedpersonerne. Dette er en af de mange grunde der er, til at være rigtigt vågen før man kaster sig ud i denne film. En anden god grund, er at, igen ligesom mange andre asiatiske film, der er fyldt med symboler. Og den sidste nævnte grund, er at det er en rigtig god film.

Instruktøren Kwak Kyung-Taek er ikke den mest kendte instruktør i den vestlige verden. Han har dog vundet en del priser for Friend, og den senere udgivet Champion. Det er ikke fordi han er pisse dygtig, men han holder fast i den stemning han skaber, og får en til at holde meget af personerne i filmen. Selv de nådesløse gangstere. Om det er moralsk korrekt er en anden side af sagen, men hans personer er ikke skildret en-dimensionelt, og det er en bedrift i sig selv. Manuskriptet er hovedingrediensen i Friend, og det har han også skrevet selv. Der er mange scener der sidder fast, længe efter man har set filmen.

Alle hovedrollerne er set før i store Koreanske film. Yoo Oh-Sung er bl.a. med i Champion og Attack the Gas Station. Han spiller sin rolle ganske modbydeligt på den gode måde, og er den af ”vennerne” der kommer længst ud i galskaben. Jang Dong-Gun er bl.a. med i Nowhere To Hide. Han bliver den store gangsterboss, og spiller sin rolle perfekt. Jeong Un-Taek er med i Dig Or Die. Han er den man hører mindst om, og den sjove, spøjse type i filmen. Han har den mest overfladiske rolle, men spiller den alligevel med en vis troværdighed. Suh Tae-Hwa er med i bl.a. Bichunmoo og Public Enemy. Han har den væsentligste hovedrolle, og spiller den utroligt sympatisk. Alt i alt er alle skuespillerne rigtigt gode, og jeg har ingen indvendinger.

Hvis du er til asiatiske gangsterfilm i den mindre voldsomme ende, er dette den perfekte film. Og hvis du aldrig rigtigt har set en af slagsen, er Friend det perfekte sted at starte. Den runder de fleste klichéer og idéer som asiatiske gangsterfilm har, og ligemeget hvor typisk den er, er Friend rigtig god. Den har et feel og en atmosfære, som oftest går tabt halvvejs igennem de fleste gangsterfilm, og derfor er den vel unik på trods af hvor typisk den end måtte være.

Ekstramaterialet:
Hamletfilm må have læst mine tidligere anmeldelser, for selvom den stadig har den flotte indpakning alle deres udgivelser har, har denne også noget godt ekstramateriale at byde på. Det er et 2-disc sæt, med en informativ bog til. På disc 1 er filmen i widescreen 16:9 og i 5.1 Dolby Surround, samt trailers og tv-spots. Og på disc 2 finder man ekstraguffet. En dejlig lang Behind The Story, et par korte interviews, slettede scener, bloopers og et par ekstra Behind The Scenes ting. En lækker udgivelse, der får 4,5 stjerne, som så må rundes op til 5 (det er jo jul!!!), og en god julegave til en asiatisk filmfanatiker.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Criterion Film.

Titel: Friend
Original Titel: Chin Goo