From Russia With Love (PS2)

22. december 2005 af David Lund

3 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

From Russia With Love (PS2) billede

James Bond er tilbage på PS2 med en af de klassiske film som plot. Desværre er det ikke så godt som det lyder.

James Bond spil har længe været et hit på Playstation, faktisk lige siden Goldeneye som var enormt spændende, velfungerende, og ligefrem satte en ny standard for spil på Playstation. From Russia With Love er den næste i rækken, og med Sean Connery som James Bond og gæsteskuespillere som Natasha Bedingfield og Maria Menounos skulle man tro at spillet fulgte kvaliteten i dens stemmer. På en måde gør den også, for ligegyldigt hvor meget Sean Connery var James Bond, er han det ikke mere. Han er blevet betydeligt ældre og lyder ikke mere som en mand i 20’erne. Han virker heller ikke særligt engageret i projektet, og mange replikker leveres fladt som en pandekage. Dog er det dejligt at have ”James Bond” tilbage, og visse steder brillerer Connery også, og dette er faktisk et udmærket metafor for selve spillet.

Som en film bliver man kastet ud i spillet fra starten af. Før åbningsteksterne og præsentationen af spillet, bliver man ført igennem et lille eventyr, hvor man bliver præsenteret for hvordan man styrer Bond. Her begynder de første problemer at lyse igennem, for at skyde skal man sigte på L1 og skyde på R1. Jeg er personlig vant til at bruge X som actionknap, så den sad jeg og trykkede konstant på. Hver gang man gør det pauser spillet, og man kan vælge nyt våben. Temmelig frustrerende. Når man har vænnet sig til det noget uvante styresystem, kan man dog mærke retroen og Bond-magien snige sig ind på en. Man kommer til at benytte en masse gadgets så som et ur der kan skyde med laser igennem glas, en fjernstyret bombe i form af helikopter og meget andet. Man kan også angribe på mange forskellige måder, både med at snige sig op bagfra en fjende, men også i nærkamp kan man bruge forskellige angreb. Alle disse special moves indtjener man point med, så man kan købe guf til sine våben og låse forskellige dele op af spillet f.eks. til multiplayerdelen.

Multiplayerdelen fungerer ikke. Så er det sagt. Man farer rundt på en bane fra singleplayerdelen, finder en masse våben og skyder sin modspiller/modspillere i en form for Quakestil, bare i tredje person. Skærmen bliver delt op i hvor mange man spiller (2-4), men allerede ved 2 spillere er der problemer. Skærmen er for lille til at kunne finde rundt, og finde sin fjende. Dette er faktisk allerede et problem i singleplayerdelen, men i multiplayerdelen er det ulideligt, desværre.

Grafikken er ikke dårlig. Der er en gennemgående mangel af detaljer og charme til at indkapsle Bond universet en tand bedre, men det er tilgiveligt. Farverne skaber dog den gode retrostil, og det er til at finde rundt i, og kende forskel på. Lyden er god, man kan høre sine fjender vandre rundt når man skal snige sig op på dem, og lydende af skud er ikke til at tage fejl af. Musikken er også rigtig god, Bond-temaet samt andet musik fra filmen ligger gemt rundt omkring, og bliver ikke overbrugt til irritation. Stemmerne burde være bedre, selvom de ikke er dårlige. Connery er den største skuffelse, men de fleste andre er faktisk rigtigt gode. De er dog ikke fantastiske som man ellers kunne have håbet på, med alle de løfter der er af spillet.

Der er problemer i gameplayet, og det er klart det der trækker længst ned. Der er mange muligheder med våben og gadgets, desværre er det sjældent nødvendigt at benytte disse muligheder, da spillet (ja, på alle 3 sværhedsgrader) er temmelig nemt hele vejen igennem. Det værste er dog spillets kamera, der ofte farer lidt forvirret rundt, og når du lig vil kigge rundt om et hjørne, er du nød til at omklamre væggen. Dette forårsager en del spildtid på ligegyldige småting. Historien følger filmen fint, selvom der selvfølgelig er udeladt nogle ting (fra begge parter), men det gør nu ikke så meget.

Som helhed er jeg en smule skuffet over From Russia With Love. Spillet har masser af potentiale, men det føles som om spildesignerne ikke har kunne få dette spil på markedet hurtigt nok. Der er masser af småproblemer rundt omkring, og dette bliver til spillets største problem. Det er ikke et dårligt spil, og man kan da hurtigt bruge et par timer som James Bond, men det er ikke et spil man vender tilbage til efter man har gennemført det. Det er heller ikke et spil man vender tilbage til, når man har vennerne på besøg, for multiplayerdelen virker slet ikke. Alt i alt et ok spil, men her i juletiden er der mange bedre spil, og dette spil vil nok hurtigt blive glemt.

Spillet er venligst stillet til rådighed af
EA Games.

Titel: From Russia With Love