Rusland ligger åbent, året 1943, og tyske faldskærmstropper, sætter invasionen igang i Hviderusland. Samtidig er den unge (12-13 årige) Florya (Aleksei Kravchenko) alt for ivrig efter at komme afsted og hjælpe pioneererne, der skal forsvare Rusland. Moren, og de to søskende er grædefærdige og rædselslagende, da pioneererne (hjemmeværnet) kommer for at hente Florya, og med stoisk stolthed melder han sig ind i lejren ikke langt derfra, som Benjamin, den yngste.
Det første nederlag møder ham tidligt, da en mere om end gammel soldat, mangler støvler, og Florya må aflevere sine, ensbetydende med at hele kompagniet efterlader ham grædefærdigt og uforstående. Også den smukke noget ældre pige Glasha (Olga Mironova) er ladt tilbage. De prøver at klare sig sammen, og falder hurtigt ind i tyskernes linie, med faldskærmstropper der massivt tegner himlen.
Og så tager krigens rædsler for alvor til, gruopvækkende død og vidne til massakre, siver livet og optimismen langsomt ud af den unge mand.
Hovedpersonen er særdeles godt castet, og formår at spæde sin rolle, med den forvandling der følger personen på særdeles overbevisende facon. Hans nærmest maniske mimik er uforglemmelig.
Instruktør Klimov forstår at fokusere skarpt, og fortælle historien udfra denne dreng, og med tætte nærbilleder af aktørerne bliver oplevelsen intens. Der er mange opstillede billeder, hvilket virker bevidst og symbolladet, en slags sejrs dokumentation over hensynsløsheden.
Den har været en af de banebrydende film indenfor genren, som “A Red Thin Line”, “Saving Private Ryan”, “Platoon”, “Brændt Af Solen” m.fl.). Filmen halter dog lidt ved sin længde, lidt for udpenslende, og tyskernes bombardement af en landsby virker overdrevet, at så meget krudt skal brændes af, når invasionen langtfra har fuldført sin mission.
Mozarts Requiem sætter det hele i perspektiv, smukt og grusomt.
En fin slutning, som matcher filmens tråd.
Fem små stjerner til denne anbefalelsesværdige film.
Ekstra materiale, som ikke er oversat til husarerne, dog på engelsk, er overraskende bredt.
En introduktion af instruktøren Klimov, desuden interview med selv samme.
En noget ældre Kravchenko forklarer sin medvirken samt en productions designer Petrov, hvordan sættet skulle tage sig ud.
Andre seværdige punkter er fascistiske forbrydelser, partisan bevægelser.
Hele ekstra materialet sluttes af med den rusissiske trailer til filmen og et slideshow.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Another World Entertainment.