Grand Theft Parsons

23. juni 2005 af Claus Larsen

Grand Theft Parsons billede

Den autentiske historie bag Gram Parsons død og himmelfart

Grand Theft Parson er historien om guitaristen Gram Parsons død. Parson er kendt for sin rolle i The Byrds, der udødeliggjorde Bob Dylans ”Mr Tambourine Man”, og filmen har som omdrejningspunkt det løfte som Parsons indgik med sin manager Phil Kaufman.

At holde sit løfte
Parsons dør af en overdosis, og Kaufman må holde sit løfte, der går ud på at få hans krop kremeret i ørkenen i det sydlige Californien, hvor Parsons sjæl kan hvile det sted, hvor han følte sig allermest hjemme. Det kommer et ufrivilligt sjovt drama ud af. Parsons kæreste dukker nemlig op med et håndskrevet testamente, der gør hende til millionær, men hun skal bruge et ligsom bevis på Parsons død. Kaufman skal derimod bruge en ligvogn, hvorfor han henvender sig til den overkarikerede hippie, Larry Osterberg, der netop har en ligvogn med blomster på. Nu går den vilde jagt, hvor de to flygter fra Parsons familie, politiet og den sindsforvirrede kæreste med det store drømme om rigdom.

Plattenslager-komik
Det bliver altså til en kort roadmovie, hvor de involverede ind mellem udsættes for sære hændelser, men hvor det hele ender i en stor forsonende ligafbrænding til Parsons ære. Filmen er vel egentlig ment som et drama, men der går for meget plattenslager-komik i det, til at man rent faktisk føler nogen som helst form for identifikation. Det hjælper selvfølgelig heller ikke at skuespillet og instruktionen er umådeligt ringe. Jack Ass-mesteren Johnny Knoxville er ikke værst, mens Michael Shannons hippie-figur er så karikeret at man føler sig tvunget ind i en frilandsudstilling i hippielivet anno 1968. Christina Applegates rolle som kæresten er så ringe og irriterende, at hun må stå meget stærkt i forhold til at score en Razzie-Award for værste birolle. Hendes skuespil minder om skolekomediens hysteriske sidekick. Det eneste interessante ved historien er, at den faktisk er autentisk. De involverede blev ikke dømt for usømmelig omgang med et lig eller andet juridisk palaver, og det afslører jeg kun fordi, jeg på ingen måde kan anbefale filmen med mindre det bliver rigtig meget regnvejr til sommer, og der ikke er noget som helst andet at give sig til. 2 stjerner

Titel: Grand Theft Parsons
Original Titel: Grand Theft Parsons
Premieredato: 9. maj 2005