Streaming anmeldelse

Harold Frys Usandsynlige Pilgrimsfærd (Blockbuster)

11. september 2023 af Jesper Poulsen

Harold Frys Usandsynlige Pilgrimsfærd (Blockbuster) billede

En helt utrolig filmoplevelse. En mand og hans ukuelige ben, der bare blive ved med at vandre mod målet. Elegant og sjælfuldt indfanget af Jim Broadbent, som bare bliver bedre med alderen.

Harold Fry er en ganske almindelig mand, som gennem årene er faldet i med væggene. Han har passet sig selv og levet et forholdsvis ubemærket liv. En formiddag ændres hans livsperspektiv drastisk, da han modtager et brev fra en tidligere kvindelig arbejdskollega. Queenie, som hun hedder, er dødeligt syg, og brevet er et afskedsbrev. Tynget af bekymring påbegynder Harold et brevsvar. På vej til postkassen med brevet rammes Harold af en tanke: Så længe brevet er undervejs, så længe holder Queenie sig i live. Derfor starter Harold sin usandsynlige pilgrimsfærd. På gåben sætter Harold kursen fra South Devon til Berwick-upon-Tweed, mens han løbende sender breve til Queenie med besked om, at han er på vej.

En usædvanlig film om håb og tro, og med en elskelig Jim Broadbent (Moulin Rouge, Harry Potter, Indiana Jones) i hovedrollen som den ukuelige Harold. Mindst lige så elskelig er hans bekymrede kone spillet af Penelope Wilton (After Life), som minder Harold om, at Harold slet ikke er vant til at gå længere end ned til bilen. Harold har dog besluttet sig. Han fortsætter mod Queenie selvom skoene gnaver og tøjet stinker. Han må undervejs købe tandbørste og barberskum og lidt til dagen og vejen. Undervejs møder Harold en lang række tilfældige mennesker, som han begiver sig i snak med og får gennem disse samtaler genopfrisket sit eget livs minder. Særligt et smerteligt forhold til sin søn (spillet af den legendariske musiker Nick Caves søn Earl) spøger.

Vabler, sår og overbelastning er blot nogle af de fysiske ting, Harold må stå imod. Regn og blæst er også en udfordring. Anstændige overnatningssteder skal også opdrives. Man er med Harold for hvert skridt, han tager. Harold møder også omsorg og goodwill blandt de mange personer, som han støder ind i undervejs. Det er en lærerig film om ukuelig vilje, og den giver påmindelser om David Lynch’ mesterværk “The Straight Story”, hvor en aldrende mand begiver sig ud på en rejse på en plænetraktor. Destinationen er broren, som er blevet syg. En bror, som han har et noget spoleret forhold til.

Hettie Macdonald har ramt noget helt særligt med Harold Fry og hans lange vandring. En ting er målet. Når han det? Hvorfor betyder Queenie så meget for Harold? Noget andet man studser ved, er at finde ud af, hvordan Harolds udvikling selv tager form trin for trin, bogstaveligt talt. Et eventyr, han selv har kastet sig ud i uden at vide præcist, hvad det fører med sig. Harold Frys Usandsynlige Pilgrimsfærd er et vaskeægte livsstykke og sikke meget den indeholder, trods begrænsede armbevægelser. En film om et par ben, der ikke har tænkt sig at holde pause uanset underlaget og om det går op eller ned ad bakke. En fuldendt 5-stjernet oplevelse baseret på romanen af Rachel Joyce.

Titel: Harold Frys Usandsynlige Pilgrimsfærd (Blockbuster)
Original Titel: The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry
Premieredato: 11. september 2023