Haunted (Special Edition)

8. august 2006 af David Lund

Haunted (Special Edition) billede

En noget ujævn spøgelseshistorie, der dog er essentiel for fans af genren.

Under en leg falder drengen Davids tvillingesøster i en sø og drukner. Familien undslipper tragedien ved at flytte fra England til USA, hvor David vokser op, og bliver en meget kendt professor, der forsker i spiritualisme. Dog tror David ikke selv på spøgelser, og han gør alt i sin magt for at modbevise deres eksistens. Derfor modtager David en masse breve, om folk der mener at de har set spøgelser, og der er et bestemt der fanger hans interesse. Nanny Tess, en husholderske i England, mener at hendes hus i Eldbrook, England er hjemsøgt. David tager imod udfordringen, og mødes af den underskønne Christina, der bor i Eldbrook med sine to brødre og Tess.

Spøgelseshistorier er der nok af i denne verden, men de bliver ved med at fascinere publikum, og adskillige er efterhånden anset som klassikere. Haunted er en film fra 1995 der undslap det brede publikum, hvoraf senere flere gysere der i dag bliver kaldt klassikere, har lånt og stjålet fra denne film. Nu får den så endnu en chance på DVD, og når man læser listen med de medvirkende igennem, skulle man da tro at den havde en større chance i dag end tilbage i 1995, hvor disse var en del mindre kendte.

Haunted er en klassisk gyserfortælling pakket ind som en noget atypisk film. Historien er såmænd simpel nok, men opbygningen og især instruktionen er ganske unik. Den aldrende britiske storinstruktør Lewis Gilbert (Alfie, You Only Live Twice) er blevet hyret til opgaven, og Haunted blev hans første og sidste gyserfilm. Det er en spøjs oplevelse at se en dygtig instruktør bevæge sig ud i ukendt territorium, og resultatet er nu en noget blandet fornøjelse. Filmen formår aldrig at blive direkte uhyggelig, men den slipper aldrig taget, og bliver aldrig uinteressant. Uhyggen lurer stadig under overfladen, men Gilbert lader den blive liggende, og efterforsker hellere filmens karakterer, samtidig med at han skaber mange mindeværdige billeder. Desværre er hans balance noget ujævn, og derfor går man ikke fra filmen med en oplevelse udover de sædvanlige.

Haunted er mere en psykologisk thriller og et skævt kærlighedsdrama end en oprindelig gyser. Hvis man havde undgået de typiske klicheer for genren, og taget disse to bærende elementer endnu længere ud, er jeg sikker på at Haunted havde endt med at blive et mesterværk. Men at forsøge at blande en spøgelseshistorie ind, fungerer kun til tider, og her tænker jeg mest på starten og slutningen. Det stærkeste filmen har at byde på, er kærlighedshistorien, som virker pga. filmens miljø og karakterer, denne er trods alt også velfungerende hele filmen igennem.

David spilles af Aidan Quinn (Mary Shelley’s Frankenstein, Avalon, In Dreams), og han gør det som altid ganske godt. Han har selv den mest nuancerede karakter at skulle styre, og det er nemt at kludre i det. Quinn gør det dog troværdigt, og selvom vi sjældent er enige i hvad David tror og gør i filmen, tror vi bestemt på at Quinn forstår ham. Quinns kvindelige modspil er Kate Beckinsale (Pearl Harbor, Underworld, Van Hellsing, The Aviator). Man kunne efter Haunted have håbet på en bedre fremtid for Beckinsale, for hun er uden tvivl en dygtig skuespillerinde, der skinner i denne film. John Gielgud (Julius Ceasar, Alice In Wonderland, Murder In The Orient Express) er en Gud i England, og han har spillet utallige roller i Shakespeares stykker, og det er lidt af en bedrift at have fået ham med i denne film. Det er ikke en stor rolle han har, men han får da sat sit tydelige præg på filmen, og sammen med Lewis Gilbert, får han Haunted til at fremstå mere interessant for et publikum der ikke bryder sig om genren.

Som sagt er Haunted en ujævn film, der prøver at jonglere med flere bolde end den kan håndtere. Den er dog stadig utrolig interessant, både indholdsmæssigt men specielt i udførelsen, og skulle du være fan af genren er den uden tvivl et must. Du skal blot være beredt på at det ikke er en gyserfilm i ordets forstand, men hvis du ikke ser film for genrens skyld, har Haunted masser at byde på.

Denne udgave af Haunted er en Special Edition. Jeg er snart ikke sikker på hvad dette begreb indebærer, for det eneste ekstramateriale der egentlig er herpå, er et Making Of program på 20 minutter. Det er til gengæld meget interessant, og giver god indsigt i Haunted. 3 stjerner til ekstramaterialet.

Universal
Pictures
.