Den rebelske teenager Dora er ved et uheld blevet gravid, ude af sig selv beslutter sig hun alligevel for at tage til Halloween-fest. Men hendes kæreste dukker aldrig op. I stedet angribes huset af en række mystiske udklædte ’trick or treat’ børn, som ikke tager sig til takke med slik, men vil have Doras ufødte baby.
Det mest fascinerende ved canadiske Bruce McDonalds Halloween-gyser ’Hellion’ er filmens visuelle side, hvor både tid og sted sættes ud af spil i en nærmest Blod Måne-pink drømmeverden fyldt med græskar og hallucinationer. Flere af filmens indstillinger er nærmest tableauer, der runger af uhygge og stærk symbolik.
Til gengæld er der næsten symboler og referencer i overflod. De kristne symbolikker bliver næsten for tunge – tag for eksempel Doras Halloween-udklædning som engel. Ligesom det også vrimler med filmiske referencer til gyserklassikere som ’Psycho’ og ’The Shinning’ og eventyr som ’Alice i eventyrland’.
Det er ikke i ’Hellion’s fortælling, at filmens originalitet skal hentes – det er således i bund og grund en standard home invasion-gyser, der ved hvilke knapper, den skal trykke på. Til gengæld leverer hovedrolleindehaveren Chloe Rose en fortrinlig præstation som fortvivlet og jaget teenager, der fanges i dette vanvittige mareridt. Tilsvarende dukker den rutinerede og altid gode Robert Patrick op i en fin rolle, som badass betjent, som dog også bidrager til filmens mytologi.
’Hellion’ deler helt sikkert vandene, ikke mindst på grund af dens tunge symbolik, dens overload af horror i voldsomme montager og noget vage afslutning. Men er man til en vanvittig version af ’Alice i eventyrland’ på syre, så er ’Hellions’ sagen. Selvom det måske ikke går rent hjem, så er filmens forundelige pink univers, generelt hele dens æstetiske del, hele oplevelsen værd.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Another World Entertainment.