House of Flying Daggers

23. maj 2005 af Flemming Winther

House of Flying Daggers billede

En ny film i rækken af de utroligt flotte kinesiske kampfilm med historie er udkommet på DVD.

En blodig og indædt krig hersker mellem regeringen og en rebelsk faktion kaldet De Flyvende Knives Hus. Dette hus’ medlemmer er kendte for at have en finger med overalt og kunne forsvinde sporløst. Mystik omgærder dem og regeringen prøver alle midler for at få pågrebet eller myrdet lederen Nia. Da to af den lokale politis ledere Jin (Takeshi Kaneshiro) og Leo (Andy Lau) pågriber en mystisk ung kvinde, som de straks sætter i forbindelse med rebellerne, øjner de chancen for at få gjort en ende på den bitre krig til regeringens fordel. De lægger en snedig plan at en af dem, forklædt som civil kriger, skal befri kvinden og lade hende føre ham tilbage til rebellernes lejr. Som sagt, så gjort. Inden længe er kvinden Mei (Zhang Ziyi) og Jin på flugt gennem skovene fra det på skrømt indædt jagende politi. Det ser ud til at virke fint, lige indtil de løber ind i problemer som de ikke havde regnet med og andre kræfter lige pludselig er på spil. Og hvis det ikke var nok, venter der dem nogle twists som ingen havde forudset.

Zhang Yimou er en mester indenfor de visuelt flotte kampkunstfilm. Han elsker tilsyneladende stærke farver og kontraster, og det ses tydeligt i filmen. Det er ikke så meget kampkunsten, som dog også er imponerende, som det er baggrund og kulisser som spiller ind. Alt er sat på spidsen for at seeren kan få en bevægende visuel oplevelse med i bagagen, samtidig med en godt fortalt historie. The House of Flying Daggers er et kærlighedsdrama mellem Mei og Jin og samtidig også en hæsblæsende actionfilm. Det er noget som de fleste Hollywoodfilm ikke kan prale med, selvom de prøver lige præcis den vinkel. Zhang Yimou er manden der gav os Hero, med Jet Li i hovedrollen. Endnu en visuelt flot film, dog med en lidt mindre karakteristisk historie end denne. Flot må man siger er også musikken til denne film. En vigtig del af enhver film er den underliggende musik og her bliver det gjort godt og i fin samklang med filmens scener og tema.
Skuespillerne er også dygtige. Specielt Takeshi Kaneshiro og Zhang Ziyi gør det godt. Den sidstnævnte, som gjorde sig verdenskendt med hendes rolle i Crouching Tiger, Hidden Dragon, er ved at blive et synonym med velproduceret kinesisk historisk drama.

I al dens visuelle pragt, må man dog erkende at filmen har visse mangler historiemæssigt. I for stor en del af filmen er der kræset for mærkelige og usammenhængende tiltag, som jeg tror har en større betydning for kinesisk kultur end for den egentlige historie. Måske er jeg bare fra det forkerte land for at forstå det, men det virker ikke som om det hører hjemme i filmen. Nogle ting er dårligt forklaret og andre lidt søgte. Det er en skam, for den her film havde potentialet til at nå op blandt de meget store, men er dog nu bare en pænt over middel film, som dog absolut kan anbefales til videoaftenerne der holdes rundt omkring. Hvis man er tosset med kinesisk action eller romantik og drama, så kan man ikke komme uden om denne film, men de store priser, er jeg bange for, vinder den ikke.

4 stjerner til House of Flying Daggers

Der er desværre ikke noget ekstramateriale på DVDen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af