How I Met Your Mother

30. september 2010 af Julie Klausen

How I Met Your Mother billede

Hylende morsomt! Fantastisk underholdning om den kamp det er at finde ægte kærlighed.

Ted Mosby starter denne serie, ved at sætte sig foran sine børn i år 2030, med det formål at give dem hele historien om hvordan han mødte deres mor. Dette viser sig dog hurtigt at være en længere historie end først antaget. Hele serien viser sig nemlig at være et flashback. Vi springer først tilbage til år 2005, hvor Ted stadig ikke har mødt sine børns mor, men derimod bruger al sin tid med sin sexfikserede kammerat Barney, hans bedsteven og roomie, Marshall, Marshalls kæreste Lily samt en af Teds’ tidligere flammer, Robin. Ted er på dette tidspunkt blevet opmærksom på at han er nået til et punkt i sit liv, hvor det er på tide at finde sig en kone. Dette viser sig dog at være lettere sagt end gjort.

Det helt igennem geniale ved denne serie, er at er bygget op om realistiske situationer, og gør det muligt for seerne at sætte sig ind i de situationer vores hovedpersoner måtte befinde sig i. Situationer, der bliver sjove at følge med i, udelukkende på det grundlag, at det er helt almindelige ting, der sker for helt almindelig mennesker. Det er sågar situationer vi selv kunne befinde os i. Den eneste person det kan være svært at relatere til, er den stereotype Barney, der dog alligevel med sine helt geniale, og gennemgående udtalelser såsom: ”Suit up!” og ” "Legen - wait for it... Dary!”, har gjort serien et hit. Til trods for at han kan være svær at sammenligne sig selv med, kan man ikke andet end at elske ham. Han sætter for alvor gang i serien, når den begynder at falde i for faste rammer.
Skuespillerne er velvalgte, og gør et fantastisk stykke arbejde i hvert og ét afsnit. Vi føler ikke på noget tidspunkt, at de 5 venner ikke har kendt hinanden i evigheder, og det er en fornøjelse at følge deres venskab og liv udvikle sig for hvert afsnit. Hver karakter har sin egen charme. Det bliver os hurtigt bekendt, at Marshall og Lily har et særdeles velfungerende sexliv, at Robin må gøre meget for at få skudt sin karriere som tv-vært i gang, at det kan være svært at finde sig en kone til trods for at man er en følsom og flot mand, og at det at tage et jakkesæt på, ikke altid gør en forskel.
Alt i alt må det siges at være en fremragende serie, der i høj grad leverer top-underholdning. Serien henvender sig hovedsageligt til unge og folk i 20- og 30’erne, men kan sagtens ses af en ældre aldersgruppe, der jo nok sagtens kan huske, hvad det ville sige at være ung og smuk.

Ekstramateriale:
To montager med udvalgte klip fra sæsonen
En dokumentar om seriens skabelse (20 min.)