Husker du ... 1960

11. juni 2010 af Jesper Skovlund

Husker du ... 1960 billede

Den fælles konventionelle bevidsthed om Danmark, danskere og Verden udfordres ikke.

DRs fine serie om 1960-erne, ”Husker du …”, er nu overført til 9 DVD-ere, én for hvert år. Konceptet er enkelt; gennem klip fra året, først og fremmest hentet fra DRs store arkiv, fortælles om Danmark og Verden op igennem 1960-erne. De historiske klip brydes kun af et enkelt interview med en person der kan fortælle om et centralt aspekt ved ti-året. Med et fint ord kalder man den slags film for kompilationsfilm – en film stykket sammen af andre film. Flere DVD-ere vil følge, så vi igennem 40 (!) DVD-er når fra år 1960 til 2000.

Her gælder det det første år 1960. Der har været nok at vælge imellem for redaktørerne, men de udvalgte emner er ganske traditionelle, omend vigtige og helt centrale: Kennedys (JFK) valgsejr over Nixon; raceuroligheder i Sydafrika og i USA; opbrud i kønsrollerne (Katy Bødtgers ”her kommer mutter med kost og spand” er en herlig bramfri ironiseren over køns-konventionerne i året 1960); begravelsen af statsminister H.C. Hansen - en begravelse der i den grad var en statsmand værdig (ville en statsminister få en tilsvarende iscenesættelse i dag, jeg tvivler); statsminister Viggo Kampman udskriver straks valg, og så kan nogle unge undre sig over, at de ikke må stemme, selvom de er myndige og andre vil slet ikke stemme, fordi de ikke har forstand på politik – DR fanger dem på gaden; Sovjet skyder et amerikansk spionfly ned; den første atommarch i Danmark, der forsøges tiet ihjel af medierne – så hellere en konkurrence i fingertrækning i DRTV; Det Europæiske Melodigrandprix i London – Danmark ender langt nede i rækkerne med en sang, jeg allerede har glemt igen (men sådan er det vel ofte også med vindersangen). Congo bliver selvstændig nation – og den første premierminister skydes ned (billederne herfra er stadig barske – blev de bragt i TV?). Og mere til …

Redaktørerne har valgt at gøre specielt meget ud af racediskriminationen i USA. Her er et dansk interview med et par af de meget få farvede studerende på et universitet. De må finde sig i nedladende bemærkninger, skubben og spytten i ansigtet fra andre, hvide studerende. Emnet belyses også ved et nyt interview med Poul Nielsson, der var udvekslingsstudent i 1960. Han kan fortælle om, hvordan racediskriminationen og ikke mindst overværelsen af Kennedys tale til de studerende tænder ham som kommende politiker.

Som filmelsker må jeg specielt efterlyse en omtale af Hitchkocks mesterværk ”Psycho” – der endda fremhæves på coveret, så jeg havde da ventet at mesteren selv trådte frem på skærmen, men nej. Og hvad med ”Ben Hur”, der også omtales på coveret! I det hele taget er der ikke megen kunst og kultur at hente i dette afsnit af 60-erne; som om der ikke blev skrevet bøger, malet malerier og spillet teater i 1960. Men Otto Brandenburg er der da – og fortæller med påtaget alvor om de enorme mængder fanbreve. Måske sker der mere på det kulturelle område i et af de næste afsnit.

”Husker du …” antyder en 10-års-sammenhæng, en sammenhæng hvor udvælgelsen af emner og indslag selvfølgelig er helt afgørende. Her har vi svagheden ved det enkelte afsnit; den store sammenhæng som alle afsnittene vel danner, antydes kun i det enkelte afsnit. Alt efter temperament kan man også se det som en svaghed, at DR som fortæller og kompilator tydeligvis ikke har kritiske endsige provokerende hensigter, men fortæller en form for almendannende public service historie; den fælles historie vi vel stort set alle kan være enige om er vigtig at fortælle. Jeg nød hvert minut, men må samtidig også indrømme, at den fælles konventionelle bevidsthed om Danmark, danskere og Verden ikke udfordredes. For at sætte problematikken på spidsen: kan man med troværdigheden i behold virkelig tale om en fælles historie i dag?!

DVD-ens ekstramateriale består af ukommenterede ugerevyklip med bl.a. reportage fra modeshow og fra en jazzklub i København. Underlægningsmusikken er noget anstrengende – kunne have været herligt at høre jazzen.
PAN Vision.

Titel: Husker du ... 1960
Original Titel: Husker du ... 1960