I Heart Huckabees

3. november 2005 af Gert Sørensen

I Heart Huckabees billede

En komedie om Eksistentielle problemer.

Albert Markovski er ledler af den lokale afdeling af naturfredningsnævnet kæmper en indæt kamp imod den store varehus gigant Huckabees planer om at bygge et indkøbs centrer i et natur område. Denne kamp ledes af digte og taler, og ikke meget andet. Huckabees unge PR. mand Brad Stand (Jude Law) sættes på sagen for at give Huckabees et naturvenligt image presses Albert helt ud af sin egen forening. For at finde ud af hvem han er og hvorfor han hele tiden møder en stor neget lejer han et par existentielle detektiver (Dustin Hoffman og Lilli Tomlin) til at finde ud af hvem han er og hvorfor! Men det er ikke helt lige tid da både Brad, Den benzin fanatiske brandmand Tommy (Mark Wallberg) og detektivernes gamle elev Angela (Angela Gillo) forsøger at ødelægge det hele på deres egen specielle måde.

I Heart Huckabbs er en af de film jeg har ventet med spænding på i lang tid. Den danske biograf premiere kom aldrig, og bortset fra en visning under Ntfilm festivallen sidste år har vi ikke haft mulighed for at se filmen herhjemme. Instruktøren David Russell er kendt som værende en af de mere underfundige i Hollywood med en skæv tankegang der leder tankerne hen på Spike Jonez eller Wes Anderson, og med disse herrer i tankerne havede jeg forventete det helt store af denne film, men må desværre indse at resultatet falder langt fra potentialet.

Filmen er en rodet affære hvor den aldrig rigtigt finder sin egen stil. Forsøget på at bande 3 historier løbende, på kryds og tværs gør det besværligt at finde ud af hvorfor tingene sker og når man først mister tråden i en komedie er det svært at fastholde interessen.

Skuespillerne gør i det store hele et godt stykke arbejde, Dustin Hoffman og Lilly Tomlin er rigtig sjove som detektiverne, og Mark Wallberg er helt fantastisk som den lettere psykotiske brandmand der er imod benzin, og derfor kører på cykel til brandene. Naomi Watts er mere hysterisk og virker fejlplaceret i sin fortolkning af modellen der får et sammenbrud og kun vil gå med kyse, men det usammenhængende plot og de mange forviklinger gør at det hele falder til jorden..

Denne film havede jeg bygget op til at være det næste store skæve komedie i stil med Wes Andersons, sjove, men i Danmark oversete, Life Aquatic og The Royal Tennebaums. Desværre kunne den ikke levere varen. Forvirrende plot og måske et for mærkeligt emne gør en sjov ide til et mærkeligt resultat.

Ekstra materialet.

Omfatter interviews med de primære skuespillere og instruktøren. Dette er endnu engang pressematerialet for filmen der er klippet sammen som en ekstra feature. Dette er dybt uinteressant og burde ikke høre hjemme på en DVD. Der står et spørgsmål på skærmen og derefter svarers der på det. Dette er beregnet til en lokal TV station eller lig. Kan klippe deres egen interviewer ind og få det til at se ud som om de har mødt skuespillerne. Men manglen på en interviewer gør det yderst kedeligt at se på.

B-Roll er hjemme optagelser fra settet, med dårlig lyd og hvad vi ellers kender fra disse features.

En trailer for filme er der også blevet plads til, samt slettede scener, som egentligt ikke er slettede sener men mere et gag reel hvor skuespillere og instruktøren opfører sig tåbeligt eller får grineflip.
Der er ikke meget at komme efter her.

Det stærke side ved denne udgivelse er DTS sporet. Dette står langt dybere og klarere i lyden end Dolby sporet. Dette spor er desvære en af grudnene til vi ikke får det dybtegående ekstra materiale og kommentator spor som ses på den amerikanske udgivelse af filmen, hvilket er synd for det havede været interessant at høre instruktørens mening om filmen.

Filmen ender som en rodet erfærre og får derfor kun 2/6 stjerner.
Ekstramaterialet reddes af en godt lydspor og får 3/6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af