Jeg, en jomfru.

14. august 2008 af Henrik Andersen

Jeg, en jomfru. billede

Jeg, en jomfru er en varm lille sag som alle med interesse for genren burde se. Smuk og sensuel på en og samme gang.

Greta (Monica Strommersted) er enke. Som hendes egent lille kæledyr har hun den meget yngre Karl (Casten Lassen) som kæreste og elsker. Karl er en dyr investering, og hun bruger hendes rigdom til at forsyne ham med goder. Gretas afdøde mands bedste ven Einar (Thomas Ungewitter) kan lide yngre kvinder, og nu hvor også han er blevet alene, er han pludselig blevet meget interesseret i Greta. Einars søster (Sissi Kaiser) ved godt at hans lidenskab, før eller siden vil bringe ham i fedtefadet og tilbyder Greta økonomisk støtte, hvis hun vil blive Einars elsker. Da hendes økonomi ser lidt bundfalden ud indvilger hun i aftalen, men hun vil dog ikke droppe Karl helt. Gretas 17 årige niece Inga (Marie Liljedahl) kommer midt i det hele, og skal bo hos hende. Dette får Greta til at udtænke en plan. Hun vil forsøge at splejse Einar og Inga sammen. Men Inga bliver også forelsket i Karl, og pludselig bliver Gretas plan kompliceret at føre ud i livet. Inga der er jomfru og i gang med at udvikle sig til en rigtig kvinde bliver snart rig på erfaringer i kærlighedens tegn, og det er ikke nemt når man kun er 17 år.

Instruktøren Joseph Sarno er født i Amerika og startede med at lave erotiske produktioner i 1962. På det tidspunkt havde instruktøren Russ Meyer allerede debuteret med softcore filmen The Immoral Mrs. Teas. Denne var blevet et hit, og mange andre film i samme genre fulgte i dens spor. I 1967 rejste Joseph Sarno til Sverige, og her optog han Jeg, en jomfru. Den blev omgående et hit i Amerika og Tyskland, hvor imod den blev sablet ned af de Svenske kritikere. Dens popularitet steg et hak, da den blev forbudt i flere Amerikanske stater. Joseph Sarno havde lavet en film der den dag idag betegnes som den første Sexploitationfilm. En genre hvori der siden hen er blevet lavet tusindvis af middelmådige produktioner, der med tiden har fået mindre indhold og mere bar hud.

Filmens hovederolle Inga, spilles af den unge Marie Liljedahl. Det var hendes film debut og blev for hende startskuddet på en lang og gylden filmkarriere. Marie Liljedahl er troværdig i rollen som den i starten uskyldige pige. Med skønne naive øjne og en sensuel udstråling der når langt ud igennem skærmen, spiller hun rollen med stor intensitet. Hun er uden tvivl med til at trække filmen op over gennemsnittet på andre film i samme genre.

Joseph Sarno har aldrig lagt skjul på, at han kan lide at præsentere stærke kvinde figurer på film. Kvinder der ikke lader sig manipulere af manden, og som altid har kontrol over situationen. Ellers ikke noget man tit ser i softcore genren. Jeg, en jomfru adskiller sig også fra genren ved faktisk at have en historie og et plot med overraskelser. Den består ikke bare af soft-core sexscener med lidt dialog til at fylde hullerne ud med. Det er netop det stærke ved den, og noget der gør den seværdig. De kontroversielle scener der da den kom frem skabte stor debat og uro, er med nutidens øjne ikke så grænseoverskridende, og man skal ikke forvendte at se noget man ikke har set før. Men hele stemningen i historien fører publikum tilbage til en tid hvor seksualitet ikke behøvede at blive udpenslet for at virke sensuel og dragende.

Denne spændende udgivelse fra Another World Entertainment vises for første gang nogensinde i sin komplette svenske originalversion, hvor tre Bortcensurerede sekvenser, er tilbageredigeret.

Er man fan af genren og filmhistorie interesseret i almindelighed bør man ikke snyde sig selv for denne lille Svenske perle.

Ekstramateriale.

Der er en del spændende ekstramateriale på Another World Entertainments flotte udgivelse.
Igennem hele filmen er det muligt at høre et fyldestgørende kommentarspor med instruktøren Joseph Sarno, instruktør assistenten Peggy Sarno, Producenten Sam Sherman og filmhistorikeren Bruce G Hallenbeck.
Desuden findes der et audio interview med hovedrolleindehaveren Marie Liljedahl, en flok slettede scener, Et billedgalleri med plakater til Svenske Sexploitationfilm: Swedish sexploitation and other filth, en biografi om Marie Liljedahl, en filmografier over Joseph Sarno, 2 originale trailers til Jeg, en jomfru, 1 trailer til Jeg, en jomfru 2 og det sædvanlige trailershow for andre udgivelser fra Another World Entertainment.
Ekstramaterialet er omfattende og hvis man syntes om filmen er det spændende at få endnu mere at vide her. Specielt kommentarsporet er værd at lytte til.

Ekstramaterialet får 3 ud af 6 mulige stjerner.

Jeg, en jomfru kan ses med det originale Svenske mono lydspor, og kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.