Jeong-sun

24. august 2023 af Maria Bjerregaard

Jeong-sun billede

Den koreanske skuespiller Kim Geum-soon brillerer i en film om sexisme, klasse og uretfærdighed på et meget lille arbejdsmiljø.

Den koreanske filmindustri har i de seneste år haft stor succes på den internationale scene bl.a. med film som oscarvinderen ”Parasite”, ”Burning”, ”The Handmaiden” og ikke mindst Netflix meget populære serie ” Squid Game”. Filmen ”Jeong-Sun” er dog i en lidt anden boldgade end de sidstnævnte projekter, da der er skåret helt ind til benet i et lille lokalt samfund.

Den midaldrende kvinde, Jeong-Sun ( Kim Geum-soon) arbejder på en madfabrik. Hun indleder et diskret forhold med den nye medarbejder, Yeong Su, som også fremstår lidt ensom. Dog går det ikke stille for sig, da Yeong-Su deler en privat video af Jeong-Sun, hvor hun optræder halvnøgen og danser. Videoen bliver hurtigt spredt imellem kollegaerne på fabrikken og dette bliver det helt nye samtaleemne. Dette gør at Jeong-Sun vågner op til en verden fyldt med vrede og skam.

Kim Geum-soon har fået international anerkendelse for hendes sensitive portræt af en midaldrende kvinde uretfærdige behandling og denne anerkendelse er fuldt fortjent. Hun leverer en fantastisk og meget underspillet præstation. Det er ikke Hollywood fagter, hvor der bliver skreget eller råbt meget, men det er meget følsomt og tankeværende. Derudover spiller den støttende datter også en vigtig karakter i morens liv. Selvom datteren selv er i gang med sin egen karriere og står at skulle giftes, støtter hun fortsat sin mor og kræver retfærdighed. Også selvom det muligvis ingen konsekvenser har for de skyldige – hvilket også er uhyggeligt at tænke på.

Filmen giver et godt og meget præcist indblik på, hvordan et lille lokalsamfund hurtigt kan påvirkes. Selvom digital chikane er et af hovedemnerne, så viser filmen også, hvordan presset på et lille arbejdsmiljø kan være. Alt lige fra, hvordan den unge og til dels umodne fabrikschef chikanerer sine kvindelige ansatte, men også får de ældre til at føle sig uværdige.

Det er en interessant vinkel, da vi ofte er vant til at se, hvordan der opstår gnidninger iblandt den ældre og yngre generation, men her har tiderne ændret sig og den ældre generation er næsten mistet al autoritet.
Derfor er de midaldrende også de nemme ofre. Om det så er deling af en privat video eller presset til at dele en privat video – blot for at føle sig inde i varmen hos den yngre generation. Det er meget tankevækkende og til tider ubehageligt.

”Jeong-Sun” er en lille, solid og effektiv koreansk film, som danner rammer om et sensitivt drama. Kim Geum-soon brillerer i hovedrollen af en åben kvinde, som bliver stillet under et gevaldigt pres og får et godt og fornuftigt samspil med datteren, spillet af Yoon Geumseona. Filmen fortæller en fin og sårbar historie om hierarkier, sexisme og digitale krænkelser, som bliver formeret indtil skam, vrede og mangel på retfærdighed.

Titel: Jeong-sun
Original Titel: Jeong-sun
Premieredato: 24. august 2023