Jern Henrik Vol. 1-6 (6DVD)

15. december 2005 af David Lund

Jern Henrik Vol. 1-6 (6DVD) billede

Kan du huske tegneserierne fra 50’erne? Kan du huske TV-serien fra 50’erne? Kan du huske tegnefilmene fra 80’erne? Kan du huske filmen fra 90’erne? 80'ernes Jern Henrik er tilbage på DVD.

Jern Henrik er en lille dreng der bliver ved med at forpeste sin nabo Hr. Olsen på utallige måder. Hvad Hr. Olsen endnu ikke har regnet ud er, at Henriks intentioner er gode, og det blot er fordi at uheldet altid er ude i alle disse hændelser. I disse 12 tegnefilm får vi nogle af de bedste historier fra 80’erne af, men holder de stadig i datidens verden?

Jeg husker Jern Henrik tegnefilmene ganske godt fra min barndom, og selvom jeg måske aldrig har været det største fan, fulgte jeg da med i de mange episoder der blev brygget sammen på de 3 års tid den kørte. I dag ser og lyder tegnefilmen meget forældet, tegningerne mangler charme og generel personlighed og stemmernes kvalitet varierer utroligt meget. De danske stemmer er direkte pinlige og uudholdelige, imens de engelske fungerer ganske fint. Temaerne varierer ligeså i kvalitet, det bedste afsnit er dog stadig Hr. Olsen der skal en tur til tandlæge, hvor Jern Henrik ødelægger og redder alt for ham, og det er ligeså en af de få afsnit hvor Henrik og Hr. Olsen bliver gode venner til sidst, og ligeså en af de få afsnit børn i dag kan lære noget af. Mange af de andre afsnit er kedelige, og de virker endnu dårligere i dag pga. tegningerne og stemmernes kvalitet eller mangel derpå.

Jern Henrik er meget simpelt tegnet, som de fleste andre tegnefilmsserier fra 80’erne. Men helt tilbage i 70’erne kunne man alligevel lave en vis charme ud af lidt, se blot på ting som Scooby Doo og The Flintstones. Et par streger med hjertet på rette sted kan man komme vidt med. Jern Henrik er ikke en af disse tegnefilm, og det er nok derfor at vi ikke har hørt meget om ham siden filmen bombede i 1993. Manglen på charme ødelægger de ellers ofte relevante og interessante historier, sammen med stemmerne selvfølgelig.

De engelske stemmer er af fin kvalitet, og deres brug af slang har været en vigtig del af Jern Henrik i udlandet. Herhjemme har vi dog ikke kunne følge op på dette, og lydsporet lyder fuldstændig forskruet på dansk. Det lyder som om at filmens lydniveau er blevet skruet ned, bortset fra de danske stemmer, som leveres så tørt at man løber ud efter et glas vand med det samme. Mange andre serier huskes ikke herhjemme, sikkert pga. samme mangel på dansk kvalitet, som f.eks. Rumekspressen, der ellers ligeså er en ganske god tegnefilm. Jern Henrik er dog ikke noget kunstværk, blot en tegnefilm der er mere tro mod Hank Ketchams oprindelige tegneserie end TV-serien fra samme periode. Historierne er gode, men ikke gode nok til at fastholde børn i dag, der kræver langt højere kvalitet, da tegnefilmen har udviklet sig en del siden, specielt når det kommer til tegnefilmsserier.

Det er tankevækkende at man har fyldt disse 12 afsnit ud på 6 DVD’er, lydsporet er grimt, TV formatet er grimt, der er intet ekstramasteriale (1 stjerne til det, kun fordi man jo ikke kan give 0) og manglen af undertekster til det engelske lydspor er en fatal fejltagelse. Man kunne sagtens have smidt disse afsnit på en dobbelt-DVD, så 6 DVD’er er blot spild af materiale… og spild af tid, for man gider ikke smække den ene DVD på efter den anden, de fleste stopper nok ved den første.

Anmeldelsen afsluttes med:
Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew