Kannibal Massakren.

25. juli 2006 af Henrik Andersen

Kannibal Massakren. billede

Så er der endelig mulighed for at nyde denne perle af en kannibalfilm i Danmark. Kannibal Massakren er absolut blandt det bedste i denne lille sub-genre.

På Coveret til Kannibal Massakren står der en advarsel om at denne film er ufattelig rå og bestialsk, og kun er for de mest hærdede. Denne advarsel er bestemt værd at rette sig efter, for denne kannibal film er helt sikkert ikke for alle og enhver. Og kender man slet ikke noget til filmen, dens indhold og tema venter der en sindsoprivende filmoplevelse, der for altid vi stå mejslet fast i ens hukommelse på godt og ondt.

Kannibal Massakren handler om AlanYates og hans hold af dokumentarfilm kyndige, der begiver sig ind i Colombias jungle. De forsvinder imidlertid sporløst, og da der sendes en eftersøgning ud for at finde dem, lokalisere man kun deres filmruller, hvorpå de har dokumenteret deres gøren og laden i Amazonejunglens grønne inferno.
Hjemme i New York undersøges filmene og nu afsløres der hvad der gik galt og hvorfor Alan Yates og hans mænd aldrig vendte tilbage til storbyjunglen. Mere skal ikke afsløres her, blot at de indfødte de møder på deres skæbne rejse ikke er vegetarer, og bestemt elsker at nyde en luns rødt kød i ny og næ.

Kannibal Massakren er almindelig kendt som en af de mest modbydelige film lavet nogen sinde. Og modbydelig og utilgivelig er den da også på visse punkter. For de dyr man ser blive slået ihjel i filmen, er rigtige dyr, der ikke alle blive slået ihjel på den mest humane måde. Dette er selvfølgelig ikke til at tilgive og ganske unødvendig. Men nu er det her, og er blevet en del af stilen i denne og andre kannibal film. En stil som de fleste helt naturligt tager afstand fra og også er skyld i den store censur og forbud af denne og andre film i samme genre. Cannibal Ferox har ligende modbydelige scener hvor dyr lemlæstes og stikkes i, inden de får fred for filmholdet.

I det hele taget emmer det hele af dokomentar og realisme, og dette er også med til at gøre de forskellige voldshandlingere stærkere og mere modbydelige i deres udtryk.
Men heldigvis indeholder Kannibal massakren også andre fokus områder end de makabre dyrescener. Eksempelvis kan historien også ses som et sarkastisk svar på hvor galt det kan gå de stakkels journaliser når de gang på gang går over stregen for at skabe sensations historier. De udfører lige så mange og modbydelige overgreb som kannibalerne gør i filmen.

Hele Kannibal genren er et kapitel for sig selv i filmhistorien. Denne sub-genre startede med Umberto Lenzi's Mondo Cannibale fra 1972 og blev fulgt op af Deodato's egen Ultimo Mondo Cannibale. Så rullede de kannibalistiske tilbøjeligheder igennem Italien og resten af verden, og efter Kannibal Massakren kom en lang række film der i stil og tema forsøgte at ramme det Deodato havde ramt, og havde fået en stor fanskare på. Desværre blev ikke alle de efterfølgende produktioner lige spændende selvom deres sleaze’ede og grufulde scener trak det umættelige kannibal publikum i biografen. Bedst er nok Zombie Holocaust fra 1980 og den frygtelige Cannibal Ferox, der indeholder scener hvor mandlige kønsdele bliver hugget af, og hjerneskaller der flyver frit for at afsløre den varme hjernemasse, der frisk fra fads fortæres af de væmmelige indfødte.

Mange kannibalfilm blev det til op igennem 70erne og 80’erne og så døde genren lige så stille ud. Ædt op af censuren og et publikum der krævede andre retter på deres biograf menukort. Heldigvis kan de fleste af disse gamle klassikere nu fås på DVD i fine og friske opdateringer. Nu også herhjemme hvor Another World Entertainment er begyndt at udgive deres egen lille kannibal DVD serie.

Nævnes skal også lige Riz Ortolani, der har lavet filmens soundtrack. Det er meget Italiensk og melodisk, som det havde sig for vane i slut 70’erne og op igennem 80’erne i den Italienske filmstil. Læg bare mærke til starten af Kannibal massakren hvor der er blevet optaget nogle flotte billeder ud over Amazonefloden og det omkringliggende ”Green Inferno”.

Kannibal Massakren er bestemt et kig værd, med mindre man ved, man bliver stødt af dyremishandling og andre filmisk skabte modbydeligheder. Heldigvis så kan man selv bestemme, om man har lyst til 95 minutter i selskab med kannibaler og andet godtfolk, eller om man hellere vil se en Tv-serie på TV3, selvom disse også kan være frastødende og morbide i deres underholdningsværdi. Valget træffer du selv, det gælder bare om at vælge rigtigt….og for resten, god appetit !

Ekstra materiale:

Komplet, ucensuret udgave med ny, high-resolution ULRABIT overførsel

Engelsk, tysk og italiensk trailer

Still og artwork galleri

Trailer for andre AWE-udgivelser

Komplet instruktør-filmografi

8-siders booklet med linernotes af Jesper Mørch

Audio: Engelsk DD2.0 Stereo

Undertekster: Dansk, svensk, norsk, finsk.

Det ekstra materiale der er på denne ellers så fine udgivelse, af den velsmagende Kannibal film er desværre lidt tyndt i det. Ærgeligt at der ikke er tilført lidt saft og kraft i ekstramateriale-retten, når man nu ved det findes derude i DVD junglen. Men endnu engang må man desværre stille sin sult i andre lande og deres udgivelser, og således er tilfældet også her, hvis man vil nyde lidt mere fyldestgørende og aromatisk ekstramateriale. Den Amerikanske Deluxe dobbelt disk er fyldt til renden med lækkerier, der nok skal stille den værste kannibals sult. Endnu engang er det ærgerligt, at kun en skrabet version bliver udgivet på Dansk. Noget der desværre er ved at blive en vane for de danske DVD udgivere. ( Må de ende i den sorte gryde for deres slemme sløserier. )

Det skal dog nævnes at Jesper Moerch, har sammensat et lækkert lille hæfte med spændende fakta omkring filmen og genren som sådan. Coveret på hæftet er genialt nok, den gode gamle danske filmplakat til Kannibal massakren. Rart at se den igen efter så mange år.

Ekstramaterialet på den danske version af Kannibal Massakren får 2 ud af 6 mulige stjerner.

Filmen er venligst udlånt af Voices Music & Entertainment.

Titel: Kannibal Massakren.