Kick-Ass

23. september 2010 af David Lund

Kick-Ass billede

Endelig en tegneseriefilmatisering der sparker røv!

Det første årti af det 21. århundrede blev tegneseriens årti når vi snakker Hollywood. Amerikanerne spyttede den ene tegneseriefilmatisering ud efter den anden, og langt de fleste blev større succeser, og netop derfor var der ingen grund til at ændre på dette. Nu er Hollywood så endelig begyndt at svare igen på sig selv (hvis man da kan kalde det det). Selvom både ”Watchmen” og nu ”Kick-Ass” begge netop er tegneseriefilmatiseringer, er de så atypiske i form og indhold, at man sagtens kan kalde dem for deres ligesindedes modpol. I ”Watchmen” er stort set alt omvendt i forhold til hvad den almene biografgænger er vant til. Antihelte der ikke redder dagen helt i et antiklimaks gør stadig denne film unik, og ”Kick-Ass” prøver så en helt anden tilgang. Her er der ingen superkræfter gemt i vores helt, og den verden filmen befinder sig i, tager langt mere udgangspunkt i vores egen verden end hvad man ellers er vant til. Det kan godt lyde som om, at den er meget seriøs og dyster, men sært nok er den lige præcis det modsatte. Det lykkedes simpelthen at skabe en semi-realistisk virkelighed, og samtidig bibeholde en konstant og velfungerende form for humor. ”Kick-Ass” er dog ikke for alle. Indledningen er sød og sjov, men der går ikke længe før alvoren sætter ind, og efter det bliver vi udfordret med et etisk dilemma i form af en 11-årig pige der flittigt slår skurke ihjel. Moralen er tvivlsom, men ”Kick-Ass” er kanon underholdende og enestående.

Der er dømt bevidst stil over substans i ”Kick-Ass”, og stilen kan vel sagtens kaldes (s)plat. De farverige uniformer på vores såkaldte superhelte bliver ofte filmet i stilfuld slowmotion, og der klippes ikke væk lige inden at skurken får en kugle i hovedet eller hugget benene af. Instruktøren Matthew Vaughn må have Peter Jackson og Zack Snyder som inspirationskilder, og man kan knap nok kende hans stil fra hans forrige og mere tilbagelænede film, hvor afstanden mellem f.eks. ”Stardust” og ”Kick-Ass” må siges at være enorm. Muligvis går ”Kick-Ass” lidt i stå halvvejs igennem, men det bliver aldrig decideret kedeligt, og det kan vi bl.a. takke Vaughns nye stil for, men skuespillerne skal også nævnes. Vigtigst af alt har alle skuespillerne nemlig en fantastisk indbyrdes kemi, hvor man kan mærke, at de har haft det helt fantastisk under optagelserne. Nicolas Cage har det med at give en fantastisk præstation ca. hver 5. år, så for at sige det med andre ord, skal man nok holde sig fra Cages film de næste 5 års tid. Chloë Grace Moretz er dog filmens es i form af Hit Girl. Hun er bestemt en skuespillerinde at holde øje med i fremtiden, hvor hendes næste store film, genindspilningen af ”Lad Den Rette Komme Ind”, muligvis vil sætte hendes navn fast i publikums hukommelse. Hovedpersonen i ”Kick-Ass” bliver spillet af Aaron Johnson, og han agerer nørd til perfektion. Det bliver aldrig for meget, og hans præstation indeholder den præcis rette dosis af sympati og ironi.

”Kick-Ass” er Hollywood i sit ironiske og tempofyldte hjørne. Filmen indeholder ingen større besked eller opfordring end ”hvorfor findes der ikke folk, der prøver at være superhelte?”, men man behøver vel ikke altid en tung og dybsindig film for at blive tilfreds. Der bliver ikke styret udenom alle klicheer, men det hele føles nu friskt og naturligt alligevel, og dette skyldes en god portion humor, opfindsom action og naturligvis en instruktør der har styr på hvad han laver samt en håndfuld glimrende skuespillere med god kemi. ”Kick-Ass” anbefales til alle der ikke er bange for blod, og er en smule træt af Hollywoodmaskinens typiske tomgang.

Ekstramateriale – 3/6

Kommentarsporet med instruktøren er måske forholdsvist informativt men bestemt ikke særligt underholdende. Kun de færreste vil se det igennem til enden, da Vaughns søvndyssende stemme hurtigt sænker filmens underholdningsniveau en hel del. Derudover er der to featuretter, hvor det ene fokuserer på tegneserien imens det andet viser stilbilleder af artworket bag og i filmen. Intet sønderrivende interessant men alligevel underholdende ti l tider.

Titel: Kick-Ass
Original Titel: Kick-Ass
Premieredato: 14. september 2010