Kids

17. juli 2001 af Jelena Durovic

Kids billede

Telly elsker uskyldige piger, og endnu mere end det elsker han at gå i seng med dem. Men han er ikke god til at beskytte sig imens.

KIDS

Telly er en teenager, som kommer fra en underklasses familie i en storby i USA. Han bor i et fattigt kvarter og omgås drenge og piger med de samme levevilkår. Mange af dem er kriminelle. De stjæler, slås og ryger crack. Og så har de for meget fritid - især Telly, som ikke har noget arbejde. Så han underholder sig selv ved at forføre og dyrke usikker sex med uerfarne piger. Han gør det til en sport at se hvor mange piger, han kan overtale til at lade ham tage deres mødom. Derefter ignorerer han dem.
En af pigerne som Telly har brugt på den måde er Jennie. Efter hun blev såret, har hun været forsigtig med fyre, og et år efter hun har været sammen med Telly, har Jennie stadig ikke været i seng med andre fyre. Jennies veninde Ruby har til gengæld været sammen med en del, og er nervøs for at hun måske har fået HIV. Jennie tager med Ruby på en klinik som støtte, og får selv taget en hiv-test samtidigt. En uge efter får Jennie det uventede svar, som ingen har lyst til at få. Hun er smittet. Og Telly er godt i gang med at charme sig ind hos en ny uskyldig pige.

Kids er en meget provokerende og chokerende film. Det er instruktøren Larry Clarkes debutfilm og var åbenbart den rette film at starte med, når man tænker på al den omtale og opmærksomhed som Kids skaffede ham. Dette skyldes uden tvivl den barske ligegyldighed som filmen udstråler omkring de mennesker, som den omhandler. Den prøver ikke at holde med nogen eller at dømme. Ikke på noget tidspunkt får man at vide, at det er forkert at Telly og hans venner stjæler og tager stoffer og ikke mindst dyrker ubeskyttet sex med unge og naive piger. Larry Clark gør meget ud af ikke at påtvinge sit publikum meninger. Han fremstiller fakta og lader os dømme personerne. Og det gør filmen mere skræmmende og virkelig. Det får Kids til at virke som en dokumentarfilm. En meget uhyggelig én.

Noget andet der gør filmen Kids troværdig er skuespillernes præstationer. Det er en af de få film, som jeg har set, hvor jeg har svært ved at finde bare én person, som ikke kan spille skuespil. Især Chloe Suvigny er imponerende. Hun har også siden denne film gjort sig bemærket i bl.a. Boys don’t cry, hvor hun spiller den forstående kæreste som finder ud af, at hun ikke kommer sammen med en fyr, men en pige. Chloe Suvigny er ikke den klassiske Hollywood skønhed, men hun har et utroligt talent for skuespil. Hun er en ualmindeligt dygtig.

Kids er en svær film at forholde sig til som middelklasses dansker, eller for den sags skyld europæer. Den omhandler nogle af USA’s største problemer i ghettoerne og henvender sig derfor mest til amerikansk publikum. Men samtidig er nogle af problemerne relevante for alle. Stoffer og kønssygdomme kan de fleste forholde sig til, og derfor er Kids en god og lærerig film for alle der gerne vil skræmmes væk fra den slags. Men samtidig er det også en meget tung og krævende film, der godt kan blive langtrukken i længden. Man skal være oplagt til at blive chokeret og forarget før man virkelig kan nyde Kids.

Titel: Kids
Original Titel: Kids
Premieredato: 7. juli 1996