Killing Them Softly

10. april 2013 af Kristian Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Killing Them Softly billede

Et nakkeskud til den amerikanske drøm…

To usle junkier bliver hyret af en gangster til at røve puljen fra et organiseret pokerspil, ledet af en konkurrerende forbryder. Røveriet går som det skal, og de to heroinvrag Frankie og Russell (fremragende spillet af henholdsvis Scoot McNairy og Ben Mendelsohn) slipper af sted med byttet og livet i behold. Desværre går den slags overgreb ikke ubemærket hen i den kriminelle underverden, og lejemorderen Jackie Cogan (Brad Pitt) bliver hyret til at få orden på miseren.

”Killing Them Softly” er anden gang den New Zealandske filminstruktør Andrew Dominik og Brad Pitt samarbejder. Første gang var i 2007, hvor de to lavede ”Mordet på Jesse James af kujonen Robert Ford”, der fik en meget blandet modtagelse af anmeldere såvel som publikum. Mere anderledes gik det med parrets andet samarbejde, der fik den samlede anmelderstab i Danmark til at finde de helt store overskrifter frem. Dette er bestemt ikke uden grund, da ”Killing Them Softly” er noget er det nærmeste man kan komme nyklassisk gangster-underholdning i stil med Scorsese og Coppola.

Filmens helt store force, er dens balancegang mellem hårdkogt gangsterdrama og sylespids kritik af det amerikanske samfund. For selvom filmens omdrejningspunkt er en lige-ud-af-landevejen gangsterhistorie, så har instruktør og manuskriptforfatter Andrew Dominick valgt at sætte det blodige plot om hævn, magt og penge op imod en iskold fremstilling af det amerikanske samfund. Den eneste pointe i Dominicks fremstilling, synes at være, at den amerikanske drøm, er lige så død som den næste gangster, der får to nakkeskud.

Drømmen om at komme til USA og blive rig og berømt er et overstået kapitel, og er afløst af et samfund hvor de rige vinder og de svage bliver kvast. Som Jackie Cogan i skikkelse af Brad Pitt konkluderer “America is not a country it's a business”.

Tematisk set er der altså rigeligt at tage fat på i “Killing Them Softly”, som udspiller sig i tiden omkring Barak Obamas første sejr ved det amerikanske præsidentvalg.
Det bliver kun bedre af at ”Killing Them Softly” er utrolig vellavet rent teknisk. Fotografen Greig Frasers billeder er imponerende fra start til slut, og emmer af kreativitet og nytænkning af klassiske kameratricks. Bemærk eksempelvis detaljerne i scenen, hvor en af vores to hovedpersoner skyder sig i armen med heroin, og derefter glider ind og ud af den følgende rus. Det er ikke mindre end genialt.

”Killing Them Softly” er et moderne mesterværk, der fortjener en plads i alle filmsamlinger. Det er en velinstrueret, velspillet og velproduceret gangsterfilm, der samtidig har noget på hjertet. Man kan ikke andet end at være imponeret!

Ekstramateriale
Bonusmaterialet til ”Killing the Softly” er desværre skuffende i forhold til selve filmen. En fem minutters lang dokumentarfilm, der sparsomt går bag om optagelserne samt et nogle slettede scener, var hvad det kunne blive til. Det er synd og skam, da filmen behandler nogle virkelig interessante emner, der er yderst aktuelle i vor tid. Man kunne sagtens have brugt mere tid på at udforske filmens mange tematikker, men man må altså nøjes med denne halvsløve omgang.

2 stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Midget Entertainment .

Titel: Killing Them Softly