Klatretøsen (DVD)

25. juli 2002 af Uffe Karlsson

Klatretøsen (DVD) billede

Det er ikke en tilfældighed at

Ida ( Julie Zangenberg ), Sebastian ( Stefan Pagels Andersen ) og Jonas ( Mads Ravn ) er 3 rigtigt gode venner. Det er sommerferie og de bruger de fleste dagtimer på den lokale gokart bane, der forvaltes af Idas far Klaus ( Lars Bom ). Ida hænger dog for det meste og dingler fra et nærliggende vandtårn. Ligesom sin far, der er tidligere bjergbestiger, ynder hun at klatre.

Det skal hurtigt vise sig at der bliver brug for Idas akrobatiske evner. En aften falder Idas far nemlig om, hjælpeløs og ude af stand til at bevæge kroppen. Han er ramt af det meget sjældne Guillan Barre syndrom. Sygdommen pådrog Klaus sig ved et styrt på 30 meter, ved Mount Everest ni år tidligere. Det betyder at nervebanerne er svækket, hvilket langsomt men sikkert går ud over blodtilførslen til hjernen. Hvis Klaus skal overleve, må han opereres hurtigst muligt. Men det eneste sted i Verden man udfører disse operationer er i Seattle, USA, og så koster det 1,5 millioner kroner. Ikke penge man sådan lige sidder inde med. Moderen Maria ( Nastja Arcel ) kæmper desperat for at låne sig til pengene hos alskens pengeinstitutter og kreditforeninger, men uden held.

Men med hjælp fra de evigt bejlende Jonas og Sebastian, får Ida en ide, der skal redde hendes far. Hvorfor ikke røve den bank, hvor hendes mor er ansat til at stå for alarmsystemet. Det er Danmarks mest røverisikrede bank. Der er både vagthunde i form af et par yderst farlige rottweilere og et kameraovervågningssystem, der varetages af den neurotiske og småpsykotiske vagtmand Henrik ( Anders W. Berthelsen ). Henrik har i øvrigt selskab af praktikanten Johnny ( Caspar Jexlev Fomsgaard ), som han ivrigt introducerer for vagtværnets spændende verden. For at det ikke skal være nok, er pengene placeret 30 meter oppe i en hvælving. Så der er altså tænkt på alt ned til mindste detalje.
Men er der mon tænkt på Ida og hendes 2 venner? Det skal ikke afsløres her. Men det bliver næppe kedeligt, når trekløveret, ført an af klatretøsen Ida, forsøger at begå århundredets mest bemærkelsesværdige kup, hvor alt lige fra klatreudstyr til gokarts tages i brug.

Dette er intet mindre end en perle af en dansk børnefilm. Faktisk er det den første danske actionfilm for børn. Man ser også en tydelig inspiration hentet fra "Mission Impossible" filmene med Tom Cruise i hovedrollen. Men "Klatretøsen" er så meget mere end det. For den har alt hvad der skal til for at fuldende en film. I løbet af de 83 minutter "Klatretøsen" varer kommer man hele følelsesregistret igennem ved hjælp af en godt fortalt historie. Man oplever hjertevarm humor, bitter jalousi, sød romantik, sorg, afmagt, alvor osv. Dette suppleres af den actionfyldte godtepose, som filmen viser sig at være.

Skuespilpræstationerne kan der heller ikke sættes en finger på. Den ellers noget svingende Lars Bom, leverer her en formidabel præstation som den døende far. En præstation ud over det sædvanlige. Anders W. Berthelsen gør en solid figur som den psykotiske bankvagt Henrik, der har set alt for mange karate film som barn, mens Stefan Pagels Andersen ( "Mirakel" og "Min Søsters Børn" ) virker mere og mere scenevant for hver film han ses i. Men de største roser må dog gå til den spillefilmdebuterende Julie Zangenberg, der har en eminent ansigtsmimik som passer til alle situationer. Den noget mere rutinerede Jens Brygmann virker dog en anelse kunstig i rollen som bankdirektør Hartmann.

Rent teknisk fungerer "Klatretøsen" også fint. Kameraføring og -vinkler er godt gennemtænkte. Man får ved flere lejligheder fremelsket den rette stemning omkring en scene ved at udnytte kameraets muligheder. Det er en fryd for øjet at se når det virker.
Men et par gedigene filmklicheer har dog også sneget sig ind i "Klatretøsen". Det er for "søgt". Selv om slutningen er rørende nok i sig selv, er den alt for typisk, men til at bære da det jo er en børnefilm. Det samme gælder det symbolske spil i at Klaus styrtede 30 meter ned fra Mount Everest ni år tidligere. Nu skal Ida bestige deres "Mount Everest", ved at klatre 30 meter op i banktårnet, og på den måde ophæve forbandelsen. Det er dog bagateller i en ellers utroligt dygtigt udført film fra Hans Fabian Wullenwebers hånd.

DVD'en til "Klatretøsen" indeholder masser af lækkerier, som supplement til filmen. Selve menustyringen er dog noget sjusket udført, hvorfor det i starten kan være lidt problematisk at finde rundt i det medfølgende materiale. Men lykkes det, kan man hygge sig med trailere til kommende film, billeder fra prøvefilmningen af de unge stjerner med instruktørens kommentarer, slettede scener, et program, der går bag om filmen samt et tv-indslag fra Snurre Snups Søndagsklub omhandlende filmen. En bred vifte af ekstra materiale, der fortjent høster 4 stjerner.

Filmen er venligst udlånt af Sandrew Metronome.

Titel: Klatretøsen
Original Titel: Klatretøsen