Knock at the Cabin

9. marts 2023 af Maria Bjerregaard

Knock at the Cabin billede

“Knock at the Cabin” formår aldrig at blive spændende eller interessant, til trods for en potentiel medrivende præmis.

Den indiske-amerikanske instruktør M. Night Shyamalan er kendt for hans vilde plot-twist og overraskelser, som igennem hans karriere enten har bristet eller bæret. Nu har han kastet sig over en adaption af bogen " The Cabin at the End of the World" fra 2018, hvor fire fremmede dukker op i en skovhytte for at forstyrre en fredelig lille familie.

Den syv-årige Wen ( Kirsten Cui) er på ferie med hendes to fædre, Eric ( Jonathan Groff) og Andrew ( Ben Aldridge). De nyder de idylliske rammer i skovens stilhed, men deres dag bliver pludselig vendt op og ned, da fire fremmede bryder ind i deres hjem. De påstår, at de har haft samme syner, og de hævder, at den lille familie må ofre ens af deres egne for at redde hele verdenen fra undergangen. Det står naturligvis ikke familien klart, at skulle til at slå hinanden ihjel, men hvad vil man gøre for at redde hele verdenen? Eller er de fire fremmede med i en sindsgal kult.

Dave Bautista har vist sig frem som skuespiller igennem årene. Ikke mindst som den charmerende og sjove Drax fra den successfulde superhelte-franchise " Guardians of the Galaxy" og viser også i denne film, at han bestemt har talent indenfor skuespil. Fældes for de fremmende er, at de ikke helt har lyst til hverken at bryde ind eller slå nogen som helst ihjel. Det er muligvis lidt atypisk fra andre invasionsfilm, hvor formålet normalt er anderledes.

Bautista portrættere her en hel almindelig skolelærer, som gerne vil beholde verdenen, så han kan høre sine elevers latters. Meget sødt, men også meget selvretfærdigt, når man tænker på ofringen. Rupert Grint har siden sine "Harry Potter" dage arbejdet stødt og roligt i branchen, og er bestemt en af de mest talentfulde skuespillere. Selvom hans rolle i filmen ikke er den største, skaber han hurtigt et voldelig og skrækslagende portræt af en mand, som gerne stadig vil bibeholde sit liv.

Selve historiens præmis er dog en anelse mærkelig. Det er svært at vide, hvad man skal gøre med en fortælling af denne kalibre, da ingen bliver portrætteret som hverken ondsindet eller som Gud selv. Historien bliver aldrig rigtig spændende eller nervepirrende, hvilket er meget atypisk for en film fra M. Night Shyamalan. Man kunne godt have forventet en kæmpe overraskelse eller et twist helt ud af det blå, men nej. Ikke denne gang. Man sidder lidt og tænker " hvem er denne film til?".
Filmen bliver aldrig hverken uhyggelig eller dramatisk, og formår at stille flere spørgsmål end svar. Det er sindsygt ærgerligt, da filmens idé er meget god - blot dårlig eksekveret.

"Knock at the Cabin" er en meget middelmådig, kedelig og intetsigende film fra M.Night Shyamalan. Der var bestemt potentiale til meget mere spænding, drama og gåder, men filmen halter meget i dens fortælling og budskab. For skal man ofre sin egen for at redde hele verden? Eller hvad handler kærlighed egentligt om? Filmen har fine skuespilspræstationer, men de bliver leveret igennem et meget uinspirerende og kedeligt manuskript, hvilket gør, at deres karakterer aldrig har mulighed for at skinne igennem.

Titel: Knock at the Cabin
Original Titel: Knock at the Cabin
Premieredato: 9. marts 2023