Lady Bird

1. oktober 2018 af Jesper Poulsen

Lady Bird billede

Greta Gerwig kan se tilbage på en velproduceret debut, som alle aldersgrupper kan finde nydelse i som publikum.

Så er det blevet tid til hjemmebio-udgivelsen af den sidste af de Oscar-nominerede film for indeværende sæson. Retfærdigvis skal det lige nævnes at Lady Bird også blev nomineret til 4 andre kategorier, som tilhører de tunge af slagsen. Det var derfor ganske passende at have en god portion forventninger til gennemsynet af Greta Gerwigs debut af en spillefilm, delvis baseret på hendes egne ungdomsoplevelser. Sagen er nemlig den at Gerwig fik idéen til Lady Bird ud fra en række hændelser fra hendes yngre dage, men som hun samtidig også afslører i ekstramaterialet på denne bluray, så udviklede manuskriptet sig undervejs i forhold til den personlighed og sjæl som Saoirse Ronan lagde i rollen som Christine – eller Lady Bird som hun hellere vil hedde.

Lady Bird vandt ikke nogen Oscar-statuetter på trods af de 5 chancer, og det handler nok om at kandidatfeltet var så stærkt. Der er nemlig ingen tvivl om at Lady Bird er en glimrende film, som dvæler ved coming of age-tema’et man eksempelvis kender fra Boyhood. Christine er umiddelbart en pige som alle andre, men ganske som andre teenagere vrimler hormoner, frigørelse, popularitetsjagt og meget andet rundt i krop og hoved. Og selv de voksne omkring hende har altså også deres at tumle med, så usikkerhed og fortvivlelse er åbenbart ikke noget der går over med alderen. Dog er Christines primære mål at undgå at blive ligesom sin mor (Laurie Metcalf), for hende ligner Lady Bird overhovedet ikke. Dog er det bare sådan at æble og stamme, ja, I ved hvad jeg mener. Simpelt fortalt på godt og vel en fodboldkamps varighed, kommer man pudsigt og spidsfindigt rundt i kroge og kredse af en troværdig fortalt historie om at finde ud af hvem man er.

Filmens store styrke er alle de sammenfletninger af personer med forskellige udfordringer. Tag Christines far eksempelvis. Han har lige mistet sit job, og skal dyste mod sin egen søn om den givne stilling. Så er der Christines kæreste som har homoseksuelle tendenser. Ja, i det hele taget er der noget på spil for enhver der dukker op undervejs. Sorg, bekymringer og uligevægt præger persongalleriet, og selvom der også sker lykkelige ting for dem hver især, så skal man passe på med at glæde sig for tidligt. Lady Bird handler om at kunne navigere i et samfund, hvor alles samspil med hinanden er afgørende for den videre fremdrift. Resultatet er rørende, hjertevarmt og i det hele taget interessant perspektiveret.

Lady Bird er en fin bedrift udsprunget fra Gerwigs hukommelse, og jeg må da være den første til at opfordre hende til at sætte sig til rette i en god stol og huske tilbage på flere minder. Ellers er hun i øvrigt velkommen til fri digtning og omsætte det til film. Debuten her beviser i hvert fald at hun også sagtens egner sig til en karriere bag kameraet. Du kan i øvrigt høre meget mere til Gerwig i ekstramaterialet sammen med et kommentarspor. Lady Bird får 4 store velfortjente stjerner.

Universal Pictures.

Titel: Lady Bird
Original Titel: Lady Bird