Lady Macbeth

26. oktober 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

Lady Macbeth billede

"Lady Macbeth" er et stilrent og velspillet drama, og specielt den 21-årige Florence Pugh leverer en strålende pragtpræstation i hovedrollen.

"Lady Macbeth" er baseret på den russiske forfatter Nikolai Leskov's "Lady Macbeth of the Mtsensk District", der, som navnet antyder, drager stor inspiration fra Shakespeares berømte og storslåede tragedie, Macbeth. En tragedie, som for et par år siden blev genindspillet med visuelt flair og elegance, i en film med den uendeligt talentfulde Michael Fassbender i hovedrollen. Men til trods for den åbenlyse inspiration rent dramaturgisk, så er "Lady Macbeth" uden tvivl sit helt eget lille mesterstykke, der drager stor gavn af en stemningsmættet atmosfære, et virtuost soundtrack og, som før omtalt, Florence Pugh's fortryllende præstation.

En kvinde, en mand og en staldknægt
I "Lady Macbeth" følger vi den unge kvinde Kathrine, der ufrivilligt bliver tvunget ind i et arrangeret ægteskab, hvor hendes mand behandler hende på en mildest talt uretfærdig måde. Da deres forhold er aldeles kemiforladt, og hendes mand udelukkende bebrejder hende for hans manglende spænding i livet, får hun en dag nok og går udenfor for at få en tiltrængt luftforandring. Her møder hun den ligeså unge staldknægt Sebastian, som hun indleder en hemmelighedsfuld og passioneret affære med, der sidenhen resulterer i ægte kærlighed. For at de kan være sammen, skal Kathrine dog først komme fri af sit ægteskab, hvilket selvfølgelig er langt sværere, end man skulle tro.

Mageløse Florence Pugh
Florence Pugh er allerede kronet som værende en af de største skuespillertalenter i Storbritannien, og hun cementerer flot dette postulat med rollen som Katherine. En ung og ulykkelig kvinde, der er fanget i en ulykkelig situation, men som umiddelbart virker klogere end de fleste, som omgiver hende. Det er en interessant og kompleks karakter, som Pugh giver noget kant og rå power. Hun er cool og overbevisende, og så ligner hun en drøm. Det bliver sjovt at se hende i hovedrollen i den kommende komediefilm, "Fighting with My Family", som er instrueret og skrevet af den talentfulde Stephen Merchant, og hvor hun skal spille overfor bl.a. Vince Vaughn, Dwayne "The Rock" Johnson" og Nick Frost. Noget helt andet end det, som hun har prøvet indtil videre i sin forholdsvis korte karriere, men som formentlig vil bekræfte hendes alsidighed yderligere.

Medrivende og livlige intriger
William Oldroyd orkestrerer fornemt begivenhederne, og de livlige intriger er medrivende og spændende. Alice Birch's manuskript er klogt og gennemtænkt, det sobre melodrama er troværdigt, og man kan se, at skuespillerne virkelig får noget at arbejde med. Der er ingen overflødige replikker, og alt er med til at fremme karakterernes interessante udvikling. Der er scener, der er voldsomt intense, både på et psykologisk, intellektuelt og sensuelt plan. Skal man sammenligne med et andet romantisk drama, der udkom tidligere i år, kan man passende pointere, at "Lady Macbeth" rammer plet i forhold til, hvor meget en film som "Tulipanfeber" ramte ved siden af. Skønt begge film har en vis lighed i tone og stemning, fungerer "Lady Macbeth" bare langt bedre på alle parametre. Den er, med andre ord, en virkelig god film.

Titel: Lady Macbeth
Original Titel: Lady Macbeth
Premieredato: 26. oktober 2017