Landsbyen: Samlerboks. Episode 1-44

22. november 2005 af Toke Nielsen

Landsbyen: Samlerboks. Episode 1-44 billede

”Glamour” i gadekæret.

For snart 30 år siden rullede Lise Nøraard og Erik Ballings 24 episoder af serien Matador over skærmen og skabte derved dansk tv historie. Og foreløbig ser det ikke ud til at den folkekære tv-series popularitet har tænkt sig at dale. Derfor er det da næsten også en selvfølge at siden Mads Skjern stod af toget og besluttede at åbne butik i lillebyen, har Nordisk Film, Danmarks Radio og TV2 sendt en stadig strøm af mere eller mindre tilsvarende serier ud i æteren i et naivt håb om at gentage succesen. Fra den pinagtige og heldigvis glemte Gøngehøvdingen over Bryggeren og videre til det foreløbigt bedste bud Krøniken. Men inden vi nåede så langt skulle vi først trækkes med Peter og Stig Thorsboes meget lange parentes Landsbyen fra 1991.

Og det har jeg så (næsten) gjort. Fra første episode hvor Eva i skikkelse af Chili Turéll kommer tilbage til landsbyen Østerby for at finde den datter hun 25 år tidligere måtte bortadopterer, til at hun og datterens far Aksel endelig bliver gift 44 afsnit senere. Og det er et ægteskab hun ærligt og redeligt fortjent. For ikke alene er Aksel en god og retskaffen mand men han bliver også spillet af Niels Skousen og er en af seriens absolut bærende støtter. Dette utaknemmelige og krævende job deler han med Kirsten Rolffes der her spiller Aksels mor Ingeborg, Østerbys ukronede dronning og Evas værste modstander. Et venligt nik skal også gå til Kai Løvring som den joviale Ejner men så er det også ved at være slut med roserne. Søren Østergårds popularitet har jeg simpelthen aldrig lært at forstå og hans fremstilling af Aksels sølle krejler af en lillebror gør det ikke bedre. Chili Turéll er både køn og formegentligt et begavet menneske, men nogen skuespiller bliver hun ikke. Men måske det bare ligger i instruktionen at serien grundlæggende minder om en gang dilettantkomedie der sætter både Dollars, Dallas og Glamour i et langt mere positivt skær end man havde regnet med.

Sammenligningen med eksempelvis Glamour er ikke helt hen i vejret. Man kommer ikke mange minutter ind i Landsbyen førend problemerne og intrigerne folder sig ud hurtigere end skidt fra en spædekalv og som uøvet i den slags serier, mistede jeg hurtigt overblikket over hvis datter der var hvis osv. selvom jeg nu ikke tror det var så indviklet endda. Et af de store problemer er som antydet at skuespillet i eksempelvis Glamour er langt mere professionelt og derfor fungerer serien bare bedre. Omvendt kan man så argumenterer for at Landsbyens beboere primært består af normale mennesker i gummistøvler og ikke af botex-udstoppede mannequindukker og så er vi jo lige vidt.

Dansk tv har skam produceret ganske glimrende serier gennem tiderne. Inden for kriminalgenren finder vi både Ørnen og Forsvar der begge er et bekendtskab værd og i familiesaga afdelingen som Landsbyen må høre under, finder vi som nævnt den fortrinlige Krønike der ligesom stammoderen Matador byder på et stykke danmarkshistorie i tilgift til alle løjerne og ikke primært begrænser sig til en gang langvarig pladren rundt i det lokale gadekær som afstikkeren Landsbyen der dog sagtens vil kunne finde sit publikum. Kald mig bare konservativ og/eller bagstræberisk men af ren og skær irritation smider jeg kun to stjerner efter Østerby og vender mig i stedet med respekt mod Matador hvis jeg en dag skulle komme i humør til en god gang dansk underholdning med rødkål og sovs til.

Serien består af 44 afsnit fordelt på 9 DVDer med 5 episoder pr. stk. Ekstramateriale er der intet af!

DVDen er venligst stillet til rådighed af
Pan Vision.