Til Verdens Ende billede

The Apprentice

Lee

26. september 2024 af Maria Bjerregaard

Lee billede

Kate Winslet er rigtig god i filmatiseringen af Lee Miller, men filmen savner noget dybde og råhed.

Mange kender nok den modige krigsfotograf, Lee Miller, som tog et billede i Hitlers badekar. Dog kender mange muligvis ikke historien bag kvinden, som trodsede mange og bedrog sig ud i de farlige krigszoner for at bringe de tragiske nyheder. Nu bliver hendes historie endelig fortalt.

Lee Miller ( Kate Winslet) er tidligere model, som lever en godt liv, før krigens udbryd. Som fotograf ser hun det som hendes opgave at rapportere om krigens rædsler igennem Vogue magasinet. En kæmpe udfordring, både for hende og den kvindelige redaktør, Audrey Withers ( Andrea Riseborough). Lee får dog støtte af hendes kæreste, Roland ( Alexander Skarsgård) og den trofaste amerikaner, David (Andy Samberg).

Der er ingen tvivl om Kate Winslets kæmpe talent, som vi har været vidne til i over 20 år. Helt tilbage fra hendes Rose i Titanic. Dette var et vaskeægte passions-projekt for Winslet, som ikke mener, at kvinders historie er blevet fortalt nok på film. Hvilket også er ganske korrekt, men dette er naturligvis ikke ens betydning med en god film.

Filmen begynder ellers rigtig fint med en god introduktion af Lees fortid som model og det gode liv i Frankrig. Dog virker det til filmen er god til at springe meget hurtigt i tiden, hvor det lige pludseligt er krigstilstand, og Lee bestemt ikke har tænkt sig at sidde stille. Dog virker alting meget forhastet, og samtidigt meget langt. Næsten 2 timer er lang tid uden en egentligt rød tråd igennem filmen, hvilket er så ærgerligt, når tematikken fortsat er relevant i dag. Filmen ved simpelthen ikke, om den skal være kvindernes hårde kamp, krigens rædsler eller en ægte hyldest til Lee Miller, og alle temaerne føles ikke ført helt til døren.

Det er ganske vist en film om Lee Millers, og burde være et meget ærligt og hudløst portræt. Dog sidder man tilbage med følelsen om, at vi aldrig rigtigt kommer helt under huden på Miller og hendes indre kampe. Og så bliver det også til en masse krigsbilleder, som føles livløse, da vi ikke rigtig kender Lee. Det er brandærgerligt, da Miller var en meget interessant person, og krigen naturligvis er en kæmpe traumatisk begivenhed, som burde sætte gang i de helt store følelser.

”Lee” ser en stærk Kate Winslet i hovedrollen, men føles tabt bag et middelmådigt manuskript. Dette skulle ellers være en hyldest til en stor og modig kvinde, som var meget klar i mælet, men historien falder simpelthen fra hinanden, da vi aldrig får lært hende ordentligt at kende. Meget ærgerligt, da Lee Miller er meget interessant, og krigen rædsler fortsat sidder dybt i folk.

Titel: Lee
Original Titel: Lee
Premieredato: 26. september 2024