Looper

11. februar 2013 af Kristian Jensen

Looper billede

Solid science fiction...

Tanken om at kunne rejse i tiden er noget, der har fascineret mange filminstruktører siden filmmediets spæde begyndelse. Det hører dog desværre til sjældenhederne, at en instruktør formår at omsætte tanke til filmisk handling, som vel og mærke giver mening for publikum. For selv om tidsrejser er utroligt fascinerende, så er det samtidig et yderst kompliceret emne, der i den grad kræver at instruktør og manuskriptforfatter holder tungen lige i munden. Alt for ofte ser man at tidsrejsens kompleksitet ødelægger filmens fortællermæssige struktur, da en instruktør eller forfatter ikke har kunnet håndtere de forskellige parallelle plotforløb, som en tidsrejse per definition vil medføre. Resultatet er oftest, at tidsrejse-film er fyldt med plothuller, selvmodsigelser og andre fejl. Med denne pessimistiske indledning i mente, så er Rian Johnsons ”Looper” et godt bud på en tidsrejse-film, der faktisk holder hvad den lover.

I år 2072 er tidsrejser blevet en realitet. Men grundet de mange farer ved rejse på tværs af tiden, har verdens regeringer gjort tidsrejser yderst kriminelt. Men det har ikke afholdt organiserede kriminelle fra at anvende tidsrejser til at slippe af med uønskede elementer i omgangskredsen. Ideen er, at man sender den person man ønsker død 30 år tilbage i tiden, hvor en lejemorder, en såkaldt looper, venter med et ladt gevær. På den måde kan man med stor lethed skaffe sig af med hvem som helst, der kan skabe problemer for ens organisation. Joe (Joseph Gordon-Levitt) er looper, og tjener styrtene med penge på at fjerne uønskede personer for fremtidens kriminelle bander. Alt er godt lige indtil Joes fremtidige jeg (Bruce Willis) sendes tilbage til Joe for at blive aflivet. Med fingeren på aftrækkeren træffer den unge Joe en beslutning, der får enorme konsekvenser for ham selv i nutiden såvel som i fremtiden.

”Looper” er på mange måder en yderst vellykket science fiction film, der leger med tanken om hvad man ville gøre, hvis man fik mulighed for at ændre sin fortid og dermed også sin fremtid. De valg som den unge Joe træffer gennem filmen, har direkte indflydelse på den gamle Joe, selvom de begge befinder sig på det samme tidsniveau. Det er lykkedes overraskende fint for instruktøren Rian Johnson, der ligeledes har skrevet manuskriptet, at holde styr på de forskellige handlingsforløb. Endvidere har Johnson valgt at fokusere på filmens karakterer, og ikke så meget på selve tidsrejse-elementet og teknikken bag det. Der gives aldrig lange tekniske forklaringer på hvordan tidsrejser fungerer, ligesom tidsmaskinen kun optræder ganske kort i filmen. Det er et fornuftigt valg af Johnson, da man som publikum nemmere køber historiens præmis uden alt mulig teknisk snik-snak. Ved at fokusere på karakterernes udvikling, og den finurlige symbiose mellem den unge og gamle Joe, har Johnson skabt en glimrende science fiction film, der både underholder med bulder og brag, men samtidig også kildrer intellektet.

Skuespillerne er velvalgte og fungerer godt. Veteranen Bruce Willis leverer varen, når det kommer til sammenbidte replikker leveret med et bistert blik i øjet. Mens Joseph Gordon-Levitt tilfører den klassiske antihelt et moderne menneskeligt aspekt. På birollesiden finder man blandt andre Jeff Daniels i topform som ondskabsfuld gangster samt den altid seværdige Paul Dano, i en alt for lille rolle som Joes bedste ven Seth.

”Looper” er en glimrende science fiction film, og en af de bedste film om tidsrejser i utrolig lang tid. Manuskriptet er velskrevet og hænger nogenlunde sammen. Der er naturligvis enkelte plothuller hist og her, og ind i mellem bliver historien en anelse knudret. Men alt i alt så er det småting i forhold til den samlede helhed. ”Looper” holder et højt tempo og leverer solid underholdning, der både er smukt at se på men samtidig giver stof til eftertanke.

Ekstramateriale
Bonusmaterielet til ”Looper” er desværre en anelse skuffende i forhold til filmen. Fire små dokumentarfilm der tager os med bag filmproduktionen, samt en række slettede scener, der ikke tilfører så meget til den endelige film var hvad det kunne blive til i denne omgang. Dokumentarfilmene er fyldt med gentagelser, og fremstår halvhjertede og ganske kedelige. De slettede scener er sjove, men bidrager ikke med synderligt meget til filmens handling.
Ekstramaterialet til ”Looper” får 2 ud af 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Midget Entertainment .

Titel: Looper