Det kræver ikke meget at skræmme os moderne mennesker med idéen om, at teknologien snart overtager verden – og filmbranchen elsker at fodre den frygt. Så selvfølgelig vender M3GAN tilbage, nu med opdateret software, flere mord og en uventet sans for humor. Jep, hun har opdaget, at hun også kan være sjov. Det gør filmen en anelse mere tålelig - men kun lige.
To år efter begivenhederne i den første film, er Gemma (Allison Williams) nu blevet forfatter og en fortaler for regulering af anvendelse i kunstig intelligens. Siden dukken viste sig at være en lidt for stor mundfuld. Dog forbliver kunstig intelligens ikke skjult længe, og M3gan er naturligvis tilbage. Denne gang for at samarbejde med menneskerne, da der er en anden dukke, Amelia, der er gået imod sin skaber og kræver en AI-takeover!
Filmen forsøger at levere et advarselsbudskab om kunstig intelligens og teknologiens farer – ligesom etteren – men det overdrevne plot og de ulogiske AI-forklaringer får det hele til at ligne et TikTok-meme med Hollywood-budget. For os, der bare har lidt forståelse for, hvad AI faktisk er, bliver det ret hurtigt komisk. M3GAN begynder at slette sine egne data, skjule mord og – selvfølgelig – slås med kung fu, alt sammen uden bevidsthed eller moralsk kompas. Det er som om, manuskriptet er skrevet af nogen, der har skimmet en Wikipedia-artikel om teknologi.
Hvis du nogensinde har forsøgt at få ChatGPT til at forstå ironi eller diskussioner om følelser, så ved du: AI er langt fra bevidst. Det er ikke en selvstændig tænker – det er en meget veltrænet papegøje. Så nej, M3GAN ville aldrig synge Sia eller Maxwell, uddele høvl til bøller eller føre eksistentielle samtaler, medmindre det var meget præcist kodet ind. At forestille sig AI som en farlig, selvudviklende superhjerne er en klassisk Hollywood-fantasi – og her bliver det næsten parodisk. Man sidder og tænker ”stopper galskaben aldrig”?
“M3GAN 2.0” prøver desperat at overgå sin forgænger – og det gør den måske. Men ikke på den måde, man håbede. Det er for meget af det gode, og filmen mister både fokus, charme og budskab i sit forsøg på at blive en blockbuster.