Mænd Af Ære

6. april 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

Mænd Af Ære billede

Carl Brashear vil gerne være dykker i US Navy, men der er et problem - han er sort…

Carl Brashear (Cuba Gooding Jr.) vokser op på landet. Hans far (Carl Lumbry) arbejder mere eller mindre som slave, men har valgt at det skal være anderledes for sin søn Carl. Carl bliver derfor tvunget til at passe sin skole, alligevel hjælper Carl til derhjemme når der er noget der skal nås. En dag bliver Carl fristet af tilbuddet om at komme i den amerikanske marine. Han bliver lokket med løfter om store muligheder.

De muligheder viser sig hurtigt at ske i køkkenet om bord på den amerikanske marines skibe. Der er slet ingenting der har med soldat-arbejde at gøre, og Carl føler sig noget skuffet. Hans far sagde til ham at han ikke skulle finde sig i noget, så en dag hvor der bare er varmt beslutter Carl sig for at tage en dukkert sammen med de øvrige soldater om bord – selvom det ikke er tirsdag, hvor negerne har badedag. Det vækker selvfølgelig stor uro, men Carl viser sine svømmefærdigheder, og slipper for videre tiltale. En anden dag ser Carl mesterdykkeren Billy Sunday (Robert De Niro) lave et dyk for at redde nogle piloter, og den dag ved Carl hvad han vil være.

Det er dog lettere sagt end gjort at komme på dykkerskole, når man som Carl har hudfarven imod sig. Men efter at have skrevet mere end 100 ansøgninger til dykkerskolen lykkedes det dog for ham at blive optaget. Billy Sunday er leder på skolen, og han bryder sig bestemt ikke om at have en sort iblandt sine elever. Heller ikke den øverstkommanderende på skolen Mr. Pappy (Hal Holbrook) er glad for den nye elev, for slet ikke at tale om de øvrige elever, der i protest forlader barakken – de vil under ingen omstændigheder dele lokale med en sort. Kun en enkelt elev, Snowhill (Michael Rapaport) bliver hos Carl, men det skal vise sig at blive straffet.

Carl har svært ved at klare det teoretiske, og søger hjælp på det lokale bibliotek, hvor Jo (Aunjanue Ellis) arbejder. Hun indvilliger i at hjælpe Carl, og pludselig går det meget bedre for Carl. Billy Sunday er ofte lidt tørstig, og det går ud over konen Gwen (Charlize Theron). På deres bryllupsdag sker der ting og sager. Gwen dukker beruset op på Billys stamværtshus, og hun tager Carl med derind. Stor opstandelse, og det hele resulterer i en dyst mellem Billy og Carl om hvem der kan holde vejret i længst tid.

Carl har i mellemtiden forelsket sig i Jo, og senere samme aften frier han til hende. Hun har hjulpet ham til at forstå det teoretiske så godt at han nu bare skal gennemføre den sidste øvelse, han behøver ikke engang at gøre det særligt hurtigt. Mr. Pappy beordrer dog Billy Sunday til at få Carl til at dumpe. Men det lykkes ikke, og Carl bliver dykker, som den første sorte i USA nogensinde.
Han kommer på en stor opgave, hvor der både er indblandet atomvåben og russiske ubåde. Han kommer svært til skade.

Hvad der mere sker må være op til dig selv at se. Mænd Af Ære er en sandfærdig fortælling om Carl Brashears liv som den første sorte mesterdykker i den amerikanske marine. Og det er en suveræn god film. Man følger virkelig Carl på både godt og ondt. Han kæmper virkelig mod de højere magter og Billy Sunday. Vi følger hvordan venskabet mellem Carl og Billy langsomt udvikler sig, og hvordan Billy i starten har svært ved at acceptere Carl, men hvordan han efterhånden får respekt for ham.

Carl spilles af Cuba Gooding Jr., og det gør han rigtig rigtig godt. Han har også selv udtalt at det er den film han er mest stolt af at have lavet. Han viser de problemer Carl kommer ud for så godt at man næsten skulle have troet at han selv havde gennemlevet dem. Billy spilles af ingen ringere end Robert De Niro. Han leverer som sædvanlig en rigtig dejlig præstation. Det er ikke uden grund at han hører hjemme på toppen af kransekagen. Han spiller suverænt godt, som mesterdykkeren, der ikke kan lade være med at have respekt for Carls gå-på-mod, og derfor trodser ordrer han får. De 2 skuespiller spiller fantastisk godt sammen, og man fornemmer virkelig hvordan det må have forgået i 1950erne og 60erne, hvor filmen foregår.

Charlize Theron spiller konen til Billy, og hun spiller også godt. Hun er med rette blevet en af de foretrukne unge skuespillerinder i Hollywood, og det er vi mange der er glade for. Også Michael Rapaport leverer en god indsats som den eneste der med det samme accepterer Carl.

Det at filmen er baseret på virkelige hændelser er bare med til at gøre filmen bedre. Man sidder ikke tilbage med fornemmelsen af at det ”bare” var en god gang action, men mere en følelse af at man netop har set noget historisk. Mange vil nok beskylde filmen for at være for amerikansk, men jeg mener bare at de fortæller tingene som de skete. Selvfølgelig har man valgt at tage en historie der har en happy ending – så meget amerikansk vil jeg godt gå med til at sige filmen er, men stadigvæk skal man huske på at den er sandfærdig.

Alt i alt vil jeg sige at Mænd Af Ære er en rigtig god film. Den er fyldt med action og drama, samtidig med at der er en snert af humor og ironi i filmen, alt sammen noget der er med til at gøre den så god som den er.

Titel: Mænd Af Ære
Original Titel: Men Of Honor
Premieredato: 6. april 2001