Minisekterne

18. november 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Minisekterne billede

I krig og på eventyr i insekthøjde

Det er ikke første gang, at vi stifter bekendtskab med animationsfilm, der vil fortælle en historie set fra insekternes synspunkt. I 1998 udgav Pixar den ganske fremragende, men oversete A Bug’s Life om livet i en myretue og deres kamp mod græshopperne, mens Dreamworks selv samme år også udgav filmen Antz, også omhandlende livet i en myretue. Denne gang er det det franske selskab Futurikon, der bygger videre på deres historie om Minisekterne, en serie der allerede har været sendt på børnekanalen Ramasjang.

Minisekterne omhandler de gode sorte myrer og de onde røde myrer, som kommer i krig over en æske sukkerknalder, som et menneske har forladt i skoven. Midt i denne kamp om sukkerknalderne stifter vi bekendtskab med en ung mariehøne, som er blevet væk fra sin familie og har mistet sin ene vinge, men det kan måske vise sig, at denne mariehøne kan ændre krigens forløb og hive den retfærdige sejr hjem til de retfærdige sorte myrer.

Der er flere ting ved Minisekterne, som er ekstremt anderledes, end hvad man normalt er vant til i animationsfilm. Det første som gjorde indtryk var, at der overhovedet ikke er nogen dialog (da jeg ikke har set serien, vidste jeg det ikke). Ingen dialog giver dog et langt større fokus på filmens flotte billedside og lydsiden med dens insektkommunikation og voldsomme og overdrevne lydeffekter. Desværre forsvinder noget af humoren også med dialogen, fordi det netop er i dialogen, at voksne kan se det sjove i en animationsfilm. Intertekstuelle referencer, spydige samfundsfaglige kommentarer og generel voksenhumor er forsvundet fuldstændig ud af filmen, hvilket er ærgerligt. Børn vil helt sikkert finde filmen underholdende, mens den for voksne ret hurtigt er glemt.

Et andet atypisk element i filmen er, at man har valgt, at alle baggrunde er rigtige filmede scener, hvor man så har lagt animation ind over. Det giver en virkelig realistisk skildring af naturen, men virker også en smule underligt, når man har valgt at animere insekterne enormt urealistisk både hvad angår udseende og væremåde. Fx minder myrekrigen på mange punkter langt mere om en ægte menneskekrig. De kan både affyre raketter, katapulter osv., og det bliver en lille smule fjollet med de urealistiske insekter i et realistisk miljø.

Minisekterne vil dog helt sikkert vinde hjerter hos især de små, for den er flot og finurligt skruet sammen med en lille mariehønes eventyr midt i en myrekrig. Det er ikke en film, som voksne normalt ville se alene, dertil mangler den simpelthen den form for voksenhumor, som rigtig mange andre animations- og tegnefilm indeholder, men som en børnefilm holder den hele vejen, fordi den er nem at forstå og flot og iderigt lavet.

Der er intet ekstramateriale på Blu-Ray udgaven af Minisekterne, der dog til gengæld indeholder en 3D-version af filmen.

Midget Entertainment .

Titel: Minisekterne