Mission: Impossible - Fallout 4K Ultra HD

13. december 2018 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Mission: Impossible - Fallout 4K Ultra HD billede

En klar kandidat til en af året bedste actionoplevelser på hjemmeskærmen!

Vi er nu ved film nummer 6 i franchisen om Ethan Hunt og hans umulige missioner, og selvom Tom Cruise er gået hen og blevet 56 år gammel, så leverer han stadig vildere og vildere action- og stuntoplevelser. Man skulle ellers tro at Mission: Impossible-franchisen døde efter de 3 første film, men de blev i den grad oplivet med den fremragende Ghost Protocol i 2011 og den også udmærkede Rogue Nation fra 2015. For første gang i franchisens historie er det den samme instruktør som i en tidligere film, nemlig Christopher McQuarrie, der stod bag Rogue Nation, med hvem Cruise har opbygget et ganske godt samarbejde. For første gang er man som seer også nødt til at have set forgængeren for at kunne forstå handlingen og karakterrelationerne fuldt ud, da Fallout er en direkte fortsættelse på oplevelserne fra Rogue Nation.

Under en farlig mission vælger Ethan Hunt (Tom Cruise) at redde sit team i stedet for at udføre missionen og sender dermed atomvåben direkte i hænderne på et forbrydernetværk, der vil udrydde befolkningen. Med hele verdens skæbne i hænderne er Ethan og hans team; Benji (Simon Pegg), Luther (Ving Rhames) og Ilsa Faust (Rebecca Fergusson) i kamp mod uret for at forhindre en atomkatastrofe.

Der fuld knald på handlingen og de mange karakterer i løbet af filmens 2 og en halv times spilletid, men på intet tidspunkt keder man sig. Tom Cruise er nok for mange mennesker en personlighed der deler vandene, men når det kommer til hans dedikation til sit skuespilsfag, så har han den største respekt fra min side. Ligesom i hele franchisen, så er filmen spækket med masser af vilde og sindssyge stunts, og Cruise gør en dyd ud af at udføre det hele selv. For at give et par eksempler på mandens dedikation, så er der et fx et stunt i filmen hvor Cruise skal hoppe ud fra et fly over Paris og udføre et såkaldt HALO-jump (High Altitude Low Opening). Det stunt brugte Cruise et år på at øve sig på, før man lavede optagelserne dertil. I en anden scene jagter Cruise en anden mand hen over bygninger og tage i London, og på et tidspunkt lander Cruise på kanten af en bygning og brækker sin ene ankel. Han rejser sig og løber videre, og det er denne optagelse man valgt at bruge i filmen. Til at supplere Cruise har man denne gang givet ham en ekstra hjælpende hånd i hans team, nemlig den skeptiske agent August Walker, der bliver spillet af Henry “Superman” Cavill og Cavill giver et fint modspil, både rent kropsmæssigt, men også rent underholdningsmæssigt. Hvis man fx har set The Man From U.N.C.L.E (2015), så ved man at Cavill også sagtens kan slynge om sig med kække bemærkninger.

Fallout vinder i den grad på sin underholdningsværdi. Franchisen har aldrig nogensinde gjort noget for at være alt for højtidlig, og siden Simon Pegg kom med, så har filmen balanceret mellem spænding, stunts, action og sjove påfund og bemærkninger og der klæder filmen, at den godt selv ved, at den er til for at underholde. Jovist, er selve plottet med atombomberne en monster-kliché, men det gør faktisk ikke noget, når alt det udenom leverer på så højt et underholdningsplan. Ligesom i de foregående film kan man som tilskuer aldrig rigtig gætte, hvad der helt vil ske, da filmen konstant forsøger at snyde os med små twist, masker og upålidelige karakterer, men det er altsammen med til at bevare filmens energi.

Mission: Impossible - Fallout er efter min egen ydmyge mening en af 2018s bedste actionfilm. Tom Cruise er superskarp, og jeg kan faktisk ikke se, hvorfor franchisen ikke skulle kunne fortsætte lidt tid endnu, og så længe man formår at bevare essensen af de her film, nemlig de hæsblæsende stunts, så er jeg i den grad på. Der er underholdning for alle pengene, så få fat i filmen og sæt den i afspilleren henover julen; så er jeg sikker på at du er mægtig underholdt!

Ekstramateriale
4K Ultra HD + Blu-Ray-udgaven af Mission: Impossible - Fallout indeholder følgende ekstramateriale: