Mit Liv Som Geisha

31. juli 2006 af Jesper Poulsen

Mit Liv Som Geisha billede

Fra tid til anden dukker der en storfilm op, som heldigvis ikke er Hollywood-tyk bag ørerne. Denne film er en af dem.

Filmen starter med en ganske voldsom scene, hvor Chiyo og hendes søster bliver revet fra forældrene og kørt fra familiens lille hus på landet ind til byen. Her erfarer de hurtigt at forældrene rent faktisk har solgt dem som Geisha-lærlinge. Chiyo og søsteren ender ikke i samme hus, så nu er Chiyo helt alene. Huset som hun nu befinder sig i, styres af den magtfulde indehaver blot kaldet Mor. Det er hende som sidder på økonomien for Geisha-huset i skarp konkurrence med de andre Geisha-huse i distriktet. Vi møder også Tante, som står for selve oplæringen og Pumpkin, som har cirka samme alder som Chiyo. Da Chiyo ankommer har Geisha-huset allerede en af de mest efterspurgte Geishaer kaldet Hatsumomo, en skøn og prægtig kvinde – men også med et større ego end hvad godt er, gemt inde bag klæderne.

Inden længe er der dog ingen som kan stå for Chiyos fortryllende øjne. Egentlig har hun lavet en lang række uværdige ulykker, så Mor og Tante bruger primært Chiyo som husslave og tjener for Hatsumomo. Men da en konkurrent på markedet, Mameha, tilbyder Mor penge for at få Chiyo i sin stald, begynder der så småt at ske noget. Chiyo bliver langsomt hvirvlet ind i en verden af mistro, prestige og ulyksagelighed. Træningen er hård og hvervet nærmest umenneskeligt. Det eneste som holder Chiyos mod oppe, er at hvis hun står oplæringen igennem, har hun en chance for at komme tættere på hendes elskede Chairman, som er den eneste der har vist hende venlighed siden Chiyos nye tilværelse startede.

Nu kører dramaet for alvor. Chiyo klarer sin oplæring og får Geisha-navnet Sayuri. Hun bliver hurtigt populær blandt byens mandlige spidser, hvilket gør Hatsumomo hadsk. Samtidig lider forholdet til Pumpkin også et knæk. Og samtidig beorders hun til at give opmærksomheden til Chairmans bedste ven Nobu. Fanget i en verden, som er indhyllet i dårligdom, må Sayuri lære at tilpasse sig og gemme alle sine personligheder lnagt væk – for disse eksisterer ikke i en Geishas verden...

Rob Marshall har prøvet det før, nemlig at have skabt et værk som har fået ekstrem omtale. Hans forrige film Chicago høstede også en del Oscar-statuetter og Geisha-filmen snuppede selv 3. Endnu et sandt udstyrsstykke og denne gang også med et mere hjerteskærende omdrejningspunkt, da Geisha-verdenen kan virke aldeles sygelig, hvis man ikke kender dens oprigtige værdier. Det smukke, skønne og guddommelige – kontra det obskure, ødelæggende og personlighedsfjerne. Mit Liv Som Geisha er en film som ikke lige slipper taget i en tankevirksomhed. Og heldigvis ender den lykkelig forstået på den måde at Sayuri får opfyldt sit største ønske til sidst. Men tvetydigheden er til at få øje på, for ingen vesterlændinge vil sikkert bytte tilværelse med hende. En film som ikke notorisk slutter med happy ever after, og samtidig ikke bliver en Oscar-tåreperser som det også ofte er set. Man har det bare lige dele opløftende og såret, når man har set Geisha-filmen. En sær fornemmelse, skal det siges. Men en sjældenhed efterhånden, og det i sig selv er et tegn på at filmen virker... Det eneste jeg måske kan savne, er endnu flere intriger og hævnmotiver undervejs, men det er ikke filmens skyld - men bogforlæggets.

Sayuri spilles fremragende af Ziyi Zhang, hvis ansigt man ikke glemmer hvis man har set storfilmene House of Flying Daggers og Hero. Hendes elskede Chairman nyder godt af Ken Watanabes (Batman Begins, Den Sidste Samurai) charme. Ondskaben via Hatsumomo leveres af Gong Li (som snart er aktuel i Miami Vice). Derudover kan man også opleve Michelle Yeoh (Tomorrow Never Dies, Tiger På Spring Drage I Skjul) som Mameha, Ted Levine (Ondskabens Øjne) som den sleske Oberst Derricks og Mako (En Fremmed Flytter Ind) som Chiyos far.

Ekstra Materialet er ganske interessant ud fra den betragtning at det har været noget af et projekt af få Mit Liv Som Geisha til at gå op i en højere enhed. Bare det at opleve dansetræningen som skal kombineres med jonglering og så ned til en lille, men afgørende detalje som hvordan man som Geisha holder en tekop estetisk korrekt. Ikke en overflod af muligheder, men grundig inden for det som der er.

Filmen er venligst stillet til rådighed af

Universal Pictures.

Titel: Mit Liv Som Geisha