Nip/Tuck - Sæson 1

24. marts 2005 af Gert Sørensen

Nip/Tuck - Sæson 1 billede

Et kik under huden på 2 plastik kirurger, og en verden hvor skønhed kun er på overfladen.

Venner siden barndommen Sean McNamara ( Dylan Walsh ) og Christian Troy (Julian McMahon) driver sammen en plastik kirurgisk klinik i Miami. De klare folks yder problemer imens de kæmper med deres egne indre problemer som ingen mængde kirurgi kan klare.

Hvor Sean er familie mennesket der kæmper for at holde sammen på sin familie, er Christian den dimentrale modsætning. Han er besat af sex og går ikke af vejen for at tjene nogle lette penge, også selv om det er under meget suspekte forhold.
Seriens centrale punkt er klinikken i Miami, hvor de sammen med et hold sygeplejesker og en spykolog opsøges af patienter med mange forskellige problemer, der oftes er lige så meget grundet i psykiske problemer som i fysiske, hvilket Christian Troy ikke går af vejen for at udnytte på det groveste. Dette er med til at give erien et både dramatisk og humoristisk præg, dog er humoren sort og ofte meget morbid, men hvis man ikke lader sig skræmme af dette er denne serie meget fængende og helt sikkert en oplevelse man ikke bør snyde sig selv for.

Serien er i meget høj kvalitet, Seriens rammende historier er både morsomme spændende og usædvanligt stærke. De visuelle skildringer af operationerne er dristige og yderst makabre men uden for operations rummet er stemningen fuld af seksuelle bemærkninger og spændinger.
Serien kan sagtens sammenlignes med de serier vi er vant til at se på DVD fra HBO television (”Sex and the City” og ”Oz”) hvilket i sig selv er fantastisk for en serie fra Fox television (serien vises på kanalen FX i USA), der oftest huskes for The Simpsons, That 70’s show og Malcolm in the Middel, der er gode og sjove serier, men ingen af dem er lavet på det samme høje niveau som Nip/Tuck befinder sig på. Man kan godt se at der er lagt meget tanke i historierne og man forfalder ikke til typiske amerikanske problem stillinger, hvor den rige familie har så forfærdelige mange problemer med penge, stoffer mm. Her lægges der vægt på menneskes manglende moral og villighed til at udnytte hinanden for økonomiske interesser, men også på et mere personligt plan, hvor specielt Christian Troy ikke går af vejen for at nedlægge så mange forskellige kvinder som muligt, for bagefter at fortælle dem og deres små fejl som burde rettes og på den måde får dem ind i butikken for derefter aldrig at kontakte dem igen. han er gennemgående en meget usympatisk fyr, der dog alligevel viser sig at have en sårbar side, der kommer frem på de mes uventede tidspunkter.
Seriens anden hoved person Sean McNamara virker på overfladen som den fornuftig person, han ønsker at give noget tilbage til samfundet nu hvor han er godt stillet, og udadtil har en rigtig kerne familie men under overfladen er han også forskruet. Hans kone er ulykkelig over sin rolle som husmor og er frustreret over sit fravalg af en uddannelse for at gå hjemme og passe sine børn, desuden er hun tiltrukket af Christian Troy. Sønnen kan ikke tale med sin far og finder derfor et forbillede i sin onkel Christian der er en kvinde storforbruger og med sin tvivlsomme moral er han ikke den optimale at stræbe at blive som. Seriens første sæson når også rundt om mange af de problem stillinger som ligger under overfladen op luer. Vi får oplevet utroskab, fra flere siden, fejl operationer, narko smugling, pædofili, midt livs kriser og død. Og der bliver ikke lagt finger imellem på billede siden. Vi får set blodet sprøjte, fedtsugninger, ansigt løftninger der kunne være taget direkte fra en sygehus dokumenter, og vi ser vitterligt alt. Sex, der også er en stor del af serien, bliver også vist til en grad der går lige til grænsen af hvad det konservative USA kan acceptere og mange mener også den går over. Dette er dog også blevet et punkt som serien er både elsket og hadet for. Billederne er rigtig flotte, og der bliver spillet meget på farverne, 70erne er trendy så stærke farver er gennemgående i hele serien, og også danske møbler får en chance, her tænkes der specielt på ”Æget” som ses flere gange i løbet af sæsonen.

Serien er yderst gribende med sin blanding af sex, vold og humor og kan helt klar anbefales til alle der er trække af typiske amerikanske teenager serier. Den får 5/6 stjerner.

Ekstra materiale
Hver episode suppleres med klippede scener, som ikke kom med i den endelige afsnit pga. tidspres og andre faktorer. Hver scene introduceres med en lille tekst der forklare hvor i episoden denne scene skulle have været. Det er alle i flot kvalitet og ikke det normale rå bånd med ridser, dårlig lys og lyd. Mange af scenerne er rigtig gode og det er lidt synd at der ikke var tid til at få dem med i episoden.
Music Video: En musik vide med title sangen -
Gag Reel: Her får vi de sædvanlige fra klip, som alle serier og film har masse vis af, serveret i en 5 min lang feature. Det er ikke så sjovt som det kunne have været for mange outtakes vises mange gange efter hinanden, og det er ikke sjovt at se den samme fejl gentaget 5 gange i træk. Det falder også lidt uden for seriens stemning og er mest taget med for at give DVD udgivelsen fylde.

Giving drama a facelift : Et kik bag om scenerne, med interviews med skuespiller, producenter forfattere der taler om seriens specielle temaer og den måde den presser grænserne for hvad man kan tillade sig at vise på TV. Et rigtigt interessant feature der giver et lille indblik i hvorfor personerne er som de er og hvor vi kan forvente at se dem i den kommende sæsoner.

Realistic Expectation: The practice of plastic surgery – Her fodres vi med hvad rigtige plastic kirurger mener får folk til at gå under kniven, samt masser af facts omkring hvorfor folk for foretaget operationer og ikke mindst hvilke operationer som oftest bliver foretaget. Et fint kik på det grundlag som serien bygger på. Dog er der kun medtaget 3 længer i featuren og deres syn på plastik kirugi er meget ensartet, men alligevel en yderst se værdig feature.

Der mangler en episode specifikt kommentator spor, specielt på Pilot episoden men ellers er ekstra materialet godt og uddybende, specielt set ud fra det er en serie med kun 1 sæson på bagen. Ekstra materialet får 5/6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew
Metronome