Oh Happy Day (DVD)

13. maj 2005 af Jesper Hintze Vildbrad

Oh Happy Day (DVD) billede

En batistisk gospelpræst fra Harlem strander i et dansk provinshul, og skæbnen vil at han skal lukke gospelsjælen ind i et lille amatørkirkekor, hvor stivheden står står som et flag i januarfrosten!

Hannah (Lotte Andersen) er blevet en voksen kvinde, men har egentlig ikke de store forventninger til livet, det leves på godt og ondt, hvor kedsomheden ikke findes da der ikke er nogen fristende tilbud overhovedet, i miles omkreds fra byen Risinge, bortset fra kirkekoret! Men deres dirigent har fået et bedre tilbud med penge i, så den noget snerpede Kirsten (Ditte Hansen)tager over, og derved bliver det sange fra den danske salmebog, og ikke frimodige sange af Kim Larsen m.m. Hjemme en aften hos Hannah, Karsten, hendes mand er på arbejde, hører hun radio, og man kan vinde 2 koncertbilletter, hvis man ringer en med et svar på spørgsmålet. Det gør hun, uden at tænke mere over det. Men hun vinder billetterne, en gospelkoncert i domkirken. Hun tager sin veninde med fra koret, den meget bramfri Grethe (Ditte Gråbøl) med. Koncerten bliver lidt af en åbenbaring, 40 afrokvinder fra Harlem og en sort dirrigent Moses Jackson (Malik Yoba), for gulvet til at rejse sig, og folk går næsten i ekstase. Hannah cykler alene hjem fra koncerten, pisker hjem, underlig oprevet af koncerten. Skæbnen vil at bussen med gospelsangerne og deres dirigent skal den samme vej. Hannah for sit bukseben fast i kæden, og slingrer rundt på vejen, bussen må foretage en nødopbremsning, og den eneste der står op i bussen er dirigenten, desuden temmelig beruset! Næste klip Moses på hospitalet. Et piskesmæld i ryggen har lagt hans kort, han må ikke forlade stedet før efter 3 måneders tid. Hannah og Grethe tager op for at besøge ham, Hannah er meget fortvivlet, føler sig skyldig, og Moses har bare lyst til at de skal gå. Men Grethe for den absurde idé, at medens Moses skal være her i området, kun han hjælpe dem på vej med deres kor. Sådan bliver det, og Kirsten, deres tidligere dirigent må forlade koret, af foragt for dette nye. Koret liver op, på forunderligvis, organisten Preben (Kurt Ravn) begynder at improvisere mere sammen med resten af koret Lasse (Lars Hjortshøj), Krüger (Søren Fauli), Shirley (Lærke Winther Hansen). Men specielt Hannah genfinder sin betroede talenter, hun kan også andet en at bage sandkage, og problemerne begynder at dukke op, da de nye toner lyder, specielt på hjemmefronten...

En glad dansk komedie af Hella Joof, der også stod på “En Kort En Lang”. Hun rammer danskheden med god præcision i denne film, hvor alle roller stortset er stærkt karikerede pånær Malik Yobas rolle, ligger enten apatien eller frustrationen over dem alle. Det gør også at det er svært tage det alvorligt, den rammer ikke rigtig ned hvor følelserne skvulper eller latteren, den bliver noget anstrengt, når alle spiller med den distance. Men den gode musik trækker den op, og livsglæden. Historien er letter banal, men har alligevel en god substans, og derfor for den hævet sig helt op blandt de fire stjerner.
Ekstra materiale til dvd´en er blandt andet dansk for hørehæmmede og desuden sjove fraklip fra filmen!

Titel: Oh Happy Day
Original Titel: Oh Happy Day