Olsen Banden Junior

16. december 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

Olsen Banden Junior billede

Olsen Banden er tilbage i deres 15. film, som måske burde have været den første, da den fortæller historien om de 3 venners opvækst.

Vi befinder os i København 1958. Egon (Aksel Leth), Benny (Christian Stoltenberg) og Kjeld (Jacob A. Bernit) bor alle på børnehjem. Men nu skal det være nok, for Egon har en plan. Han vil adopteres af nogle rige mennesker, og han ved nøjagtig hvordan han skal bære sig ad med det. Han skal bruge noget kløpulver, et stykke gammelt ost og en dobbeltradet habit. Alt bliver skaffet – og alt går også efter planen. Egon bliver udvalgt af millionærerne, og han tror at alt nu er rosenrødt. Benny og Kjeld er selvfølgelig kede af at Egon skal rejse fra børnehjemmet, men kan også godt se det smarte i at være den rige drengs venner.

Men alt er ikke som det ser ud til. Forstanderen på børnehjemmet (Claus Ryskjær) har nemlig fået 1 million kroner for Egon Olsen, og det hører sig jo normalt ikke til. Det viser sig nemlig også at millionærforældrene i virkeligheden er en vis direktør Hallandsen (Jesper Langberg) og hans makker Doktor Rakowski (Ellen Hillingsø). Deres formål med købet af Egon er at være de vil være de første til at sende et menneske ud i rummet, og til det er Egon perfekt – en dreng uden forældre fra et børnehjem er der ingen der vil savne….

Men selvfølgelig bliver Egon savnet. Både Benny og Kjeld savner ham, men det er mere end man kan sige om Kjelds store kærlighed Yvonne (Signe Lerche), som er dødhamrende træt af at Kjeld altid er sammen med Egon. Heldigvis for Yvonne har hun da andre bejlere, nemlig den smarte Kenneth (Sebastian Jessen), som også har knallert. Nå, men Egon får narret sikkerhedschefen Major Schröder (Ole Thestrup) på Skandinavisk Raket Kompagni, og kommer ud i det fri, hvor han genforenes med Benny og Kjeld.

Nu går Egons jagt ind på den røde kuffert med millionen, som befinder sig hos forstanderen på børnehjemmet, og samtidig er Egon målet for Hallandsens jagt. Og hvad der videre sker af ting og sager i denne underholdende familiefilm må du selv opdage i biografens mørke.

Olsen Banden Junior er en ganske morsom film om Olsen Banden i deres unge dage. Der har været meget at leve op til, med den succes de 14 første Olsen Banden film har haft, men jeg må sige at jeg synes det lykkes ganske godt.

De 3 unge Olsen Banden medlemmer spiller alle godt. Aksel Leth i rollen som Egon Olsen må have være den med det største pres, men jeg synes Aksel bærer presset flot, og leverer en solid og flot indsats i den svære rolle. Christian Stoltenberg passer perfekt som Benny. Han har lidt af de samme træk som den Benny vi kender, og det er en fornøjelse at se på. Jacob A. Bernit er også god i rollen som Kjeld, madglæden stammer altså helt tilbage fra barndomsårene, og Jacob fremfører det meget flot.

De gamle kræfter i denne film leveres af navne som bla. Jesper Langberg, Ellen Hillingsø, Claus Ryskjær og Ole Thestrup. De leverer alle en jævn indsats, men ikke noget ud over hvad man måtte forvente af navne som disse. Ellen Hillingsø træder dog en smule frem i rollen som den onde Doktor Rakowski, og som altid synes jeg at Ole Thestrup er helt fantastisk. Han har et helt specielt stemmeleje, som gør ham perfekt til denne slags roller. Jeg er vild med ham som Major Schröder, der bare skal have et tegn fra direktøren, så er det ude med Egon Olsen.

Instruktionen har Peter Flinth stået for, og det har han gjort godt. Peter var også manden der stod bag succesfilmen ”Ørnens Øje”, og han har desuden lavet et par afsnit af den populære TV-serie ”Rejseholdet”. Med Olsen Banden Junior har Peter Flinth haft en ganske speciel oplevelse, da han som barn også selv var stor Olsen Banden fan. Derfor har det været en stor udfordring at skulle løfte arven fra Balling og Bahs. Men Peter, jeg synes du er sluppet rigtig godt fra det.

Olsen Banden Junior er bestemt en film for hele familien. Vi lidt ældre unge kan more os lige så meget over filmen som de små poder. Det er måske ikke de samme ting vi synes er sjove, men det er jo netop det der kendetegner en god familiefilm – der er noget i den for alle. Jeg kan kun sige ”Skide godt Egon” om denne underholdende film, som får 4 ud af 6 stjerner. God fornøjelse i biografen.

Titel: Olsen Banden Junior
Original Titel: Olsen Banden Junior
Premieredato: 14. december 2001