Operation Valkyrie

6. februar 2009 af Mie Bach

Operation Valkyrie billede

”Min pligt som officer er ikke længere at redde mit land, men at redde menneskeliv”. Tom Cruise som oberst Claus von Stauffenberg.

Ovenstående citat er Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) agenda. Året er 1943 under 2. verdenskrig og oberst Stauffenberg har netop mistet et øje og en hånd under et slag i Tunesien. Han føler ikke længere, at han kan stå inde for krigen, nazisternes forbrydelser, totur, udsultning og massehenrettelser af jøder, og vælger derfor at gå sammen med den tyske modstandsbevægelse, som bl.a. huser en masse magtfulde mænd, med et mål for (ét) øje. At slå Hitler ihjel og vælte naziregimet, ved at benytte Hitlers egen beredskabsplan i tilfælde af mytteri. Oberst Stauffenberg er hjernen bag attentatet og den med det største mod, men for at det kan lykkes, får han hjælp af Hitlers betroede mænd, bl.a. generalmajor Henning von Treschow og general Friedrich Olbricht. 20. juli 1944 blev dag for det skæbnesvangre attentat af navn Operation Valkyrie.

Operation Valkyrie bygger på sande hændelser, men følger dem desværre lidt for nøje og filmen går hen og bliver kedelig. Selvom emnet er tung findes der adskillelige eksempler på, at 2. Verdenskrig er begivenhed for store filmoplevelser. ”Pearl Harbour”, ”Schindlers Liste” og ”Saving Private Ryan”, er alle film, der er blevet belønnet med Oscar statuetter, en ære ”Operation Valkyrie” bestemt ikke gør sig fortjent til. Beretningen er i og for sig spændende nok, men som tilskuer mangler man nogle karakterer at leve sig ind i. Oberst Stauffenberg er den eneste man ser sammen med sin familie, men den personlige historie fylder så lidt, at man sidder tilbage med en tam følelse. Først til allersidst blev jeg grebet og fik den velkendte klump i halsen, der har været til stede mens jeg har set de tre overstående film.

Filmen er instrueret af Bryan Singer manden bag ”X-Men” filmene og ”The Usual Suspect”, men da det ikke skal være kritisk det hele, var jeg meget begejstret over klippestilen og ikke mindst lydsporet, der blev integreret rigtig godt. Dertil var jeg (for en gang skyld) meget imponeret over Tom Cruises i rollen som den heltemodige oberst Stauffenberg, og han spiller meget overbevisende og troværdigt. Birollerne blev jeg dog ikke særlig betaget af. Bill Nighy spiller den alvorlige general Friedrich Olbricht, men efter at have set ”Love Actually”, hvor han spiller den vittige sanger Billy Mack kunne jeg simpelthen ikke forlige mig med uniformen, men fik konstant hans trikot klædte skikkelse fra ”Love Actually” på nethinden.

Hvis man er interesseret i 2. verdenskrig og i en historisk beretning frem for en følelsesladet indlevende fiktions fortælling, vil jeg mene at denne film er et godt valg. Det er lidt af en drengefilm uden alt for meget kissemisseri i hjørnerne og store følelsesladede scener. På trods heraf vælger jeg at give ”Operation Valkyrie” tre stjerner. En stjerne for klippestil og lydspor, en stjerne for Tom Cruises overlegne præstation og ikke mindst en stjerne for, at de mennesker, der mistede livet under dette attentat, får fortalt deres historie.

Titel: Operation Valkyrie
Original Titel: Valkyrie
Premieredato: 6. februar 2009