Our Brand Is Crisis

16. april 2016 af Jesper Poulsen

Our Brand Is Crisis billede

Ingen lamaer kom til skade under optagelserne... Se Bullock og Thornton udføre jobbet med at modarbejde hinanden.

Vi skal en tur til Bolivia, hvor Jane Bodine er hyret til at fungere som en slags spindoktor og koordinator af en præsidents valgkampagne. Jane er dog ikke just højt rangerende mere, for det er efterhånden længe siden at hun har været på vinderholdets side. Derfor lyder hun også det mindre heldige kælenavn ”Calamity Jane” grundet det kaos hendes tilstedeværelse senest har medført. Hun tager dog kampen op og lægger en strategi for hvordan kandidaten Castillo skal vinde valget. Det går ganske fint lige indtil Pat Candy melder sin ankomst. Og hvem er så han? Pat har en tilsvarende funktion hos en af de andre kandidater til embedet, og Jane og Pat har før krydset klinger på den politiske løbebane. Her står Jane og Pat så igen ansigt til ansigt på hvert sit hold, og det bliver tydeligt for dem begge at der må tages særdeles skrappe metoder i brug i kulisserne, for at modarbejde oppositionen.

Sandra Bullock (Speed, Gravity, The Blind Side) viser på bedste vis sit komiske talent, når hun skal forsøge at tvære Pat Candy (spillet af Billy Bob Thornton (Sling Blade, Fargo, Bad Santa)) ud. Det resulterer bl.a i vanvidskørsel i bus på smalle bjergstier med et styk mås klasket op mod ruden. Rollen er ganske interessant, for Jane er skrap til at bruge de nødvendige midler for at jagte succes i meningsmålingerne, men samtidig ryger hun ind i moralske dilemmaer undervejs. Thornton er som sædvanlig ganske slesk og skyr ingen midler for at tryne Jane tilbage. Castillo spilles af Joaquim De Almeida og hvis du synes han virker bekendt, så er det nok fordi du har set Desperado, Fast And Furious 5, Bag Fjendens Linjer eller Dødens Karteller. Selvom han er portugiser, så falder han meget godt ind i rollen som sympatisk præsidentkandidat. Der er også levnet lidt spilletid til Anthony Mackie og Ann Dowd i filmen.

Our Brand Is Crisis er en fornuftig dramakomedie som stiller spørgsmålet om man kan klare at arbejde i et system som kun toppen af kransekagen er herre over. Filmen har nemlig lidt af en surprise i sin slutning, hvilket er et glimrende twist. Power corrupts er vist ganske betegnende. Det lykkes ganske fint at gøre noget så jævnt som et boliviansk præsidentvalg til en interessant cocktail af komik og alvor, men man skal nu alligevel fokusere på samspillet mellem Thornton og Bullock, hvilket fungerer optimalt.

Kunne du tænke dig at se en reklame-lama blive torpederet af en bil, så skal du også vælge Our Brand Is Crisis til. Der er indtil flere tossede indfald som skaber en dynamisk vekselvirkning mellem genrerne. Lidt synd at filmen ikke fik den store opmærksomhed, men nu er chancen her så for at indhente det forsømte med denne blu ray-udgivelse. Filmen får 4 stjerner.

Bonusmaterialet består af et interview centreret omkring Sandra Bullocks rolle, som hun takkede ja til da den på ingen måde lignede noget hun havde beskæftiget sig med tidligere. Du kan også kort høre et par kommentarer fra filmens instruktør og producenter.

Warner Home Video.

Titel: Our Brand Is Crisis
Original Titel: Our Brand Is Crisis