Pacific Rim

1. august 2013 af Mette Frydenvang Bjerg

Pacific Rim billede

Avatar møder Iron Man - bare større, meget større

Enden er nær
Guillermo del Toro’s nyeste film er actionbraget Pacific Rim, der foregår i en nær fremtid, hvor jorden er blevet angrebet af de kæmpestore monstre Kaiju. Disse enorme bæster fra Stillehavets dyb er så store og så altødelæggende, at alle verdens lande bliver nødt til at samle deres ressourcer for at konstruere noget lige så stort og stærkt til at bekæmpe de frygtindgydende Kaiju. Jaeger-programmet bliver påbegyndt, og i starten går det meget godt med at modstå truslen fra dybet. Disse kæmpestore Jaegers, der er på størrelse med de højeste skyskrabere, styres af to piloter, der kontrollerer Jaegerens bevægelser ved hjælp af tankens kraft. De to piloter skal kunne ”drifte” med hinandens tanker og sind for at opnå maksimalt udbytte af Jaegerens kraft.

Brødrene Raleigh og Yancy Becket (Charlie Hunnam og Diego Klattenhoff) lever for at bekæmpe Kaiju’erne og som de bedste piloter holder de sammen med Jaegeren Gipsy Danger rekorden i flest nedlagte Kaiju’er. Men Kaiju’erne vokser i størrelse og Jaegerne og deres piloter kan ikke længere holde stand. Da Yancy på en mission dræbes og Raleigh og Gipsy Danger kommer slemt til skade, bliver det begyndelsen på enden for Jaeger-programmet. Regeringerne begynder at tænke i andre forsvarsmetoder og programmet afsluttes.

Programmets leder, Stacker Pentecost (Idris Elba) må nu privatisere programmet og forsøger nu at samle de sidste Jaegers og deres piloter og gøre en sidste indsats mod Kaiju’erne. Raleigh hentes tilbage og matches med rekrutten Mako Mori (Rinko Kikuchi), men kan Raleigh få styr på sit sind og minderne om sin brors død.

Avatar møder Iron Man
Opkoblingen mellem en Jaeger og sine piloter får tankerne kort over på Avatar og den måde ens hjerne skal opkobles med en avatar så alt hvad man selv gør, gør den. Her er tre meter høje blå mænd bare skiftet ud med en skyskraber af en maskine. Disse kæmpestore Jaegers kan til tider minde en smule om Iron Man og Tony Stark teknologi, man kan ikke lade være med at tænke, at han ville have været involveret i udviklingen af Jaeger-programmet. Men trods det så mister filmen ikke sin originalitet, og vi forstår måske bedre, hvordan en Jaeger hænger sammen, fordi vi ser set film som Avatar og Iron Man.

Internationalt fokus
Filmen er instrueret af den mexikanske Hellboy-instruktør Guillermo del Toro og netop derfor får vi med Pacific Rim en apokalypsefilm, hvor det ikke kun er amerikanerne, der kæmper for planetens overlevelse. Man lægger måske ikke mærke til det, for man slipper for det. Men en af de ting, der gør filmen god, er at en overdreven amerikansk patriotisme mangler. Disse Kaiju har angrebet hele verden og det er derfor hele verden, der kæmper imod og patriotisme findes globalt og ikke nationalt.

Valget af skuespillere vidner også om et mere internationalt fokus. Filmens umage par består af amerikanske Raleigh og japanske Mako. Selvom deres dialog kan til tider virke en smule fast og hakkende, så har de trods alt en god kemi hjulpet godt på vej af det faktum, at når to piloter ”drifter” deles deres minder og søger og glæder også.
Den benhårde britte Idris Elba, der har øjne, som kan dræbe eller i hvert fald få dig til at krybe tilbage til det hul, du kom fra uden tøven, er rigtig god som den øverste leder, der skal træffe alle de svære beslutninger. Selvom han virker til at være den hårde og kyniske øverstbefalende, så har han selv ar på sjælen efter Kaiju’erne begyndte at angribe og opgøret virker for de fleste involveret som et personligt opgør mod de onde Kaiju.

Vurdering
Selvom filmens fokus er på fede special effekts så forsvinder den personlige historie ikke i alt virvaret af en fremtids teknologi. Skuespillet halter måske lidt til tider og kommer til at virke oplæst, men kan man godt lide et actionbrag af en film og gode special effects, så er Pacific Rim helt klart en biografbillet værd.

Titel: Pacific Rim
Original Titel: Pacific Rim
Premieredato: 1. august 2013