Pater Amaros Forbrydelse (DVD)

21. september 2003 af David Lund

Pater Amaros Forbrydelse (DVD) billede

Den mest indbringende film i Mexicansk historie er nu udkommet på DVD i Danmark.

En 24-årig nyuddannet præst ved navn Fader Amaro bliver sendt til en lille kirke i Los Reyes, Mexico for at assistere den ældre præst, Fader Benito. Benitos idéer er meget konservative på overfladen, men udover det modtager han penge til at bygge et hospital fra guerillaen Don Paco, og bryder sit løfte om cølibat med restaurantejeren Sanjuanera. Ved Amaros ankomst møder han pigen Amelia (Sanjuaneras datter), og snart bliver de voldsomt forelskede i hinanden…

Pater Amaros Forbrydelse er den mest indtjenende film i Mexico nogensinde, og var desuden nomineret til en Oscar for besdste udenlandske film. Filmen tager fat i mange problemstillinger vedrørende kirken og dens idealer, desværre afslutter den ikke alle disse, og det er en skam, for det er en ganske god film. Pater Amaros Forbrydelse kører i en meget jævn hastighed, som man nemt kan genkende hvis man har set Mexicanske film før; det er nærmest et kendetegn ved film fra Mexico. Det klær den også godt at være krydret med humor, da filmen ellers let kunne gå hen og være for tung til dens eget bedste. Det eneste problem jeg ser i filmen er, at de problemer den tager op er måske nye i Mexico, men resten af verden er vant til den slags. Kirken er jo efterhånden ramt af alle slags synder, og derfor virker filmen måske ikke så chokerende som den burde.

Carlos Carrera har før insrtueret Under A Spell og No Return Address, og han fortæller da også Pater Amaros Forbrydelse glimrende. Der mangler dog ofte et persoligt præg, da som sagt, den oftest minder om mange andre Mexicanske films opbygning. Carrera har haft mange problemer med filmen, da der i Mexico ligefrem har været protester mod filmen, så nogle mennesker har vel været godt ramt og stødt af den. Jeg så den dog ikke lige så meget som et angreb mod kirken, som en beskrivelse af en sympatisk figurs fald for kærlighed og senere egoisme.

Gael Garcia Bernal er efterhånden en velkendt skuespiller, selv i Danmark, da han før har haft hovedrollen i Y Tu Mama Tambien og Amores Perros. Her har han en hovedrolle igen som Amaro, og han er jo en fantastisk skuespiller. Hans skildring af Amaro rammer plet, og man når at føle for og imod ham i løbet af filmen. Også Ana Claudia Talancon der spiller Amelia, er helt suveræn. Hun spiller også en figur af mange lag, og klarer dem alle fantastisk. Alt i alt er alt skuespillet i filmen rigtig godt, der er mange underspillede roller, som virker ganske godt. Virkelig flot.

Utrolig nyskabende og/eller chokerende er Pater Amaros Forbrydelse ikke, men det er en god fortælling om mennesker i uheldige situationer, og derfor appelerer filmen på en måde til os alle. Den er måske lige en tand for lang, specielt når man tænker på at den ikke får rundet alle filmens problemstillinger, men i stedet vælger at dvæle ved enkelte stemninger. Men det er småting, en god film jeg varmt kan anbefale til folk med trang til et godt drama fra et andet sted end Hollywood.

Ekstramaterialet:
Kommentarsporet af Carlos Carrera og Gael Garcia Bernal er meget informativt, og man kan nemt mærke at de har haft mange små in-jokes kørende i løbet af filmen. Udover det er der et bag-om-filmen program for 5 minutter der er ganske intetsigende, et par trailers til filmen og nogle skrevne filmografier. Så kort sagt, det eneste der er at komme efter her er kommentarsporet det til gengæld også er godt. 3 stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Pater Amaros Forbrydelse
Original Titel: El Crimen Del Padre Amaro